The Infernal Devices 1

Clockwork Angel

Walker 2010 Paperback

Se på denne utgaven hos amazon.co.uk Kjøp boka hos ark.no

Forlag Walker

Format Paperback

Jeg har lenge hatt lyst til å lese Clockwork Angel, spesielt etter jeg hadde lest de tre første bøkene i The Mortal Instruments. Mange har sagt til meg at det er best å lese bøkene til Cassandra Clare i rekkefølgen de ble publisert, så derfor er det jeg gjør nå. Jeg er glad jeg bestemte meg for å lese Clockwork Angel, fordi nå kan jeg fortsette med resten av Cassandra Clare sin bøker, som jeg begynner å like ganske godt.

Selv om jeg endte med å like boka veldig godt, må jeg innrømme at det tok ganske lang tid før jeg kom ordentlig inn i historien. Jeg var aldri helt inn i boka, og det gjorde boka litt kjedelig. Det kan kanskje ha noe med at jeg var syk en periode, og så var jeg også på en festival noen dager. Da fikke jeg ikke så mye tid til lesing. Men det gikk bra, fordi etter hvert ble boka mye bedre og jeg måtte bare finne ut av hva som kom til å skje videre.

Noe jeg liker veldig godt med Clare sine bøker er karakterene. Men jeg synes egentlig at noen av karakterene ligner litt på hverandre, hvis man sammenligner The Infernal Devices og The Mortal Instuments. Will og Jace, f.eks. Det er litt kjipt. Men jeg liker også mange av de nye karakterene, spesielt Charlotte. Hun må teknisk sett styre hele Instituttet alene, fordi Henry er ikke stor hjelp. Han er bare i verkstedet sitt. I tillegg liker jeg hvordan Charlotte er veldig selvstendig selv om de kommer mange fordommer mot henne, blant annet at hun er en kvinne som styrer Instituttet alene. Boka tar sted nå Victoria er dronning i England, så det er fremdeles ikke likeverd mellom kvinner og menn, selv ikke blant Skyggejegerne. Derfor liker jeg så godt at Charlotte ikke lar seg tråkke på, og klarer å være seg selv, uansett omstendighetene.
I tillegg liker jeg Jem bedre enn Will. Mange er sikkert uenige med meg her, og jeg kommer sikkert til å endre mening i løpet av serien. Men akkurat nå liker jeg Jem best, og det var spennende å lese om fortiden hans. Jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg føler ovenfor Tessa enda; håper det endrer seg. I motsetning til Nathaniel. Jeg hater ham.

Som jeg nevnte ble jeg ikke opphengt i handlingen før jeg hadde lest omtrent tohundresider, fordi da begynte det endelig å skje noe. Plottet utviklet seg, og jeg begynte å se for meg hva trilogien kom til å handle om. Samtidig kom det mange plot twists, så alt ble mer spennende. Noen av hendelsene som skjedde var litt åpenbare synes jeg, fordi jeg gjettet meg til dem før det faktisk skjedde. Men jeg ble fortsatt litt overrasket da jeg fant ut av at jeg hadde gjettet riktig. Dette ser ut til å gå igjen i Cassandra Clare sine bøker, fordi dette skjedde også i City of Glass, der jeg gjettet meg til noen deler av historien.

Jeg er glad jeg endelig har fått lest Clockwork Angel, og jeg gleder meg til å fortsette på trilogien. Jeg har lyst til å finne ut av hva som skjer videre, og det er mange mysterier som er uløste. Samtidig mener alle at bøkene bare blir bedre og bedre, så derfor håper jeg at de resterende bøkene er like gode som alle sier de er. Så hvis dere har lest The Infernal Devices, hva synes dere om bøkene?
Opprinnelig publisert på bloggen min!

"En undersjanger av fantasi og spekulativ fiksjon som kom på 1980-tallet og tidlig 1990-tallet. Begrepet betegner bøker satt i en tid eller verden hvor damp som energi fortsatt er mye brukt - vanligvis det 19. århundre, og ofte satt i viktoriatiden England - men med fremtredende elementer av både science fiction og fantasy, som for eksempel fiktive teknologiske oppfinnelser som man finner i verk av HG Wells og Jules Verne, eller ekte teknologisk utvikling som datamaskinen oppstår på et tidligere tidspunkt. Bøker med steampunk har ofte anakronistisk teknologi eller futuristiske innovasjoner som Victorians kan ha tenkt seg dem, basert på et viktoriansk perspektiv på mote, kultur, arkitektoniske stil, kunst, etc."

Mitt første møte med Steampunk var i boka Soulless, og nå ønsker jeg å lese mer! Har ikke lest mange av bøkene i denne lista da den er ment som en liten buskeliste for meg selv :)

Mål: 60
Mål 2: 70

• En bok anbefalt av en bibliotekar
  • En bok som har vært lese-listen alt for lenge
  • En bok bestående av brev
  • En lydbok
  • En bok av en ikke-hvit person
  • En bok med en av de fire årstidene i tittelen
  • En bok som er en historie inni en historie
  • En bok med flere forfattere
  • En spionthriller
  • En bok med en katt på coveret
  • En bok av en forfatter som bruker pseudonym
  • En bestselger fra en sjanger du vanligvis ikke leser
  • En bok av eller om en person med handikap
  • En bok som involverer reise
  • En bok med en undertittel
  • En bok som er publisert i 2017
  • En bok som involverer en mytisk skapning
  • En bok du har lest før som alltid får deg til å smile
  • En bok om mat
  • En bok med karriereråd
  • En bok fra et ikke-menneskelig perspektiv
  • En steampunk-roman
  • En bok med en rød rygg
  • En bok med handling lagt i villmarken
  • En bok du elsket som barn
  • En bok av en forfatter fra et land du aldri har besøkt
  • En bok med en tittel som er karakterens navn
  • En roman med handling lagt til en krig
  • En bok med en upålitelig forteller
  • En bok med bilder
  • En bok hvor hovedkarakteren er av en annen etnisitet enn deg
  • En bok om en interessant kvinne
  • En bok med handling lagt til to forskjellige tidsperioder
  • En bok med en måned eller ukedag i tittelen
  • En bok med handling lagt til et hotell
  • En bok skrevet av noen du beundrer
  • En bok som blir filmatisert i 2017
  • En bok med handling lagt til en høytid (ikke jul)
  • Den første boken i serie du ikke har lest før
  • En bok du kjøpte på en reise

27/40

Ekstra:

• En bok anbefalt av en forfatter du liker
  • En bestselger fra 2016
  • En bok med et familiemedlem i tittelen
  • En bok som tar for seg hele livet til en karakter
  • En bok om en innvandrer eller flyktning
  • En bok fra en sjanger eller undersjanger du aldri har hørt om
  • En bok med en eksentrisk karakter
  • En bok med mer enn 800 sider
  • En bok du fikk fra en bruktbokhandel
  • En bok som er nevnt i en annen bok
  • En bok om et vanskelig tema
  • En bok basert på mytologi

9/12

Bøker jeg har lest i 2019. Del 1