Tause kilders tale

var Dea Sigrid Undsets store, uforløste kjærlighet?

Universitetsforlaget 2020 E-bok

Kan forfatteren Sigrid Undset ha elsket en kvinne? Var brevvennen Dea hennes store, uforløste kjærlighet? Kanskje vi aldri får sikre svar, men ved å spørre kommer en annen Undset til syne.

Denne boka ble trigget av et hull i en brevsamling. Brevene er fra Sigrid Undset til den svenske pennevennen Dea Hedberg. Sigrid utviklet sterke følelser for Dea. Det vesen du har trengt inn i, kjenner ingen uten du og jeg, skriver hun i julebrevet i 1903, halvåret etter at de møttes i Malmø, begge 21 år gamle. Hold av meg så mye som du kan, jeg trenger all den kjærligheten jeg kan få. Hun sier hun vil elske Dea, hva som enn skjer. Våren 1904 blir Dea Hedberg forlovet. Sigrid gratulerer. Så er kilden taus i tre år.

I Tause kilders tale nyfortolker historiker Christine Myrvang kilder og tekster etter Sigrid Undset. Brev er blitt fjernet og ødelagt, kilder er brakt til taushet, men hullet i brevsamlingen blir utgangspunktet for å oppdage nye sider ved forfatteren: En som våget å berøre homofili som tema i litteraturen og i essayer, på maskerte, tilslørte og overraskende måter. Myrvang viser også at Undsets eksilopphold i New York under krigen var mer spennende og mindre ensomt enn tidligere antatt. Der fikk hun nye, nære venninner; kvinner som elsket kvinner.

Tause kilders tale rokker ved den etablerte grunnfortellingen om Sigrid Undset. Kanskje skrev nobelprisvinneren om den vanskelige kjærligheten fra en langt mer utsatt posisjon enn vi til nå har forstått.

Forlag Universitetsforlaget

Utgivelsesår 2020

Genre Biografisk litteratur

Omtalt tid 1900-1945

Omtalt person Sigrid Undset Dea Hedberg

Bøker jeg ikke fikk lest dette året.

• "Jeg har levd i dette landet i tusen år - en sommer med Sigrid Undset" av Kristin Brandtsegg Johansen
  • "Arbeidsnever - noveller" av Jan Kristoffer Dale
  • "En tid for å leve - roman" av Jan Kjærstad