Sylting og safting heile året

av (forfatter) og Gunda Marie Næss (illustratør).

Samlaget 2012 Innbundet

Boka inneheld sylte- og safteoppskrifter delt opp etter årstider og tilgang på ingrediensar. Med oppskriftsregister.

Forlag Samlaget

En nydelig bok, delt i fire deler, med oppskrifter for hver årstids ulike råvarer.

Her finnes enkle og godt forklarte oppskrifter på saft, syltetøy, marmelader, geleer, chutney, eddiker og sylting av det meste. I tillegg gis en god forklaring/beskrivelse av ulike konserveringsmidler og tyknings/-geleringsmidler, oppbevaringsmåter og holdbarhet. Med andre ord, en flott innføring for de mer uerfarne.

Oppskriftene gir "relativt små porsjoner, slik at du slepp å setje kjøkkenet ditt på hovudet for å ha ei sylteøkt" som forfatteren selv skriver.

Av de mest spennende oppskriftene, etter min mening, er whiskeymarmelade, fiken i konjakk, lemon curd, nøttekompott, løvetannsirup, nektarinmarmelade, hylleblomstsaft og soppmjøl. Men jeg skal også prøve flere av de mer tradisjonelle syltetøy- og saftoppskriftene.

En bok å anbefale, både til eget bruk og inspirasjon, eller som gave til noen med slike interesser.

At boken er skrevet på nynorsk er ingen ulempe, slik jeg ser det. Det gjør bare leseopplevelsen rikere for en bokelsker.

Jeg har laget en samling av kokebøker skrevet av norske matbloggere! Om du vet om noen som mangler, kan du tipse om de her! Kokebøkene spenner fra oppskrifter på juice til gjærbakst, søndagsmat og kreative matpakker.

• "Eltefritt brød og himmelske kaker" av Ina-Janine Johnsen
  • "Sunnere hverdagsmat" av Kari Jaquesson
  • "Ekte mat" av Andreas Viestad
  • "Leve livet! - en guide til gjestfrihet og matglede" av Gøril Wiker
  • "Mat og drikke" av Tom Victor Gausdal
  • "Trines mat - favoritter og ukemenyer fra Norges største matblogger" av Trine Sandberg