Restekjærlighet

den store restematkokeboka

av (forfatter), Klaus Døscher (forfatter), Ingrid S. Harboe (illustratør) og Bjørn Wad (illustratør).

Dinamo forl. 2011 Innbundet

Boken oppfordrer til å bruke restene fra gårsdagens middag til å lage noe nytt i dag. Den inneholder originale og tradisjonelle oppskrifter, og tar i bruk både epleskrotter, brune bananer, tørt brød, torskehoder og ølslanter. Med litteraturliste og stikkordregister.

Denne boka handler om å gjenskape restene fra i går til noe nytt og velsmakende i dag. Den er en guide til hva du kan få ut av et måltid. Det er på tide å bruke opp det som er igjen i boksen, flasken, pakken, posen og glasset! Hvorfor er vi så dårlige på å bruke opp restene våre? Er det latskap? Er vi for bortskjemte? Eller mangler vi fantasi, inspirasjon og kunnskap? Alt dette kan denne boka bøte på. "Restekjærlighet" er proppfull av originale så vel som tradisjonelle oppskrifter. Her kan unge, gamle og middelaldrende gyve løs. Kvinner og menn, gutter og jenter. Oppskriftene er ikke vanskelige, og maten er KJEMPEGOD. Her kan du spise enkelt med gourmetens touch. Boka inneholder også smarte og nyttige tips om matens holdbarhet, hvilke smaker som passer sammen og sist, men ikke minst - du lærer å utnytte det enorme potensialet som finnes i hver eneste råvare. Denne boka er til nytte og glede på mange plan: Den hjelper deg å minske matavfallet, den gir deg mer plass i kjøleskapet, mer cash i lomma og den gjør deg til en mer miljøbevisst kokk!

Forlag Dinamo forl.

• "Slikkepott - mine beste kakeoppskrifter" av Lise Finckenhagen
  • "Iskremfabrikken - brødrene Hellstrøms beste desserter" av Eyvind Hellstrøm
  • "Sylting og safting heile året" av Gunda Djupvik
  • "Alene hjemme - kokebok for små husholdninger" av Bent Stiansen
  • "Ekte mat" av Andreas Viestad
  • "Mystikk og magi i norsk folketro" av Ørnulf Hodne
  • "Trines mat - favoritter og ukemenyer fra Norges største matblogger" av Trine Sandberg
  • "Norges uskrevne lover" av Egil Aslak Aursand Hagerup
  • "Norsk mat og kultur - en reise i landet vårt" av Arne Brimi