Svart gull

Gyldendal 2010 Innbundet

Arne flykter fra et utarmet Kongsberg på 1700-tallet. Han vil ikke gå ned i sølvgruvene, han vil ut på havet. Flukten ender med hyre på det danske slaveskipet Ada som går til Vest-Afrika. Bygdegutten Arne blir en brikke i Trekantfarten, den grusomme handelen der slavene er selve gullet. Det er et vondt liv om bord, men så skjer det utenkelige; det oppstår varm kontakt mellom slavejenta Abena, som er en del av lasten på skuta, og Arne.

En spennende fortelling og et imponerende tidsbilde ? om umulig kjærlighet, maktmisbruk og utbytting i en mørk periode av vår nordiske historie.

Arne flykter fra et utarmet Kongsberg på 1700-tallet. Han vil ikke gå ned i sølvgruvene, han vil mot havet! Flukten ender med hyre på det danske slaveskipet Ada som går til Vest-Afrika. Bygdegutten Arne blir en brikke i Trekantfarten, den grusomme handelen der slavene er selve gullet. Romanen lar oss også møte Abena, en ung slavejente fra det vestafrikanske landet som i dag kalles Ghana. Hun er del av lasten på skuta til Arne. Livet ombord er tungt og vondt for begge, men så skjer det utenkelige, det oppstår varm kontakt mellom slavejenta og Arne.En drivende historisk roman om en unik reise fra et utarmet gruvesamfunn på Kongsberg til dansk-norsk slavehandel og plantasjevirksomhet på De vestindiske øyer.

ISBN13 9788205397286

EAN 9788205397286

Omtalt tid 1700-tallet

Omtalt sted Norge Afrika Danmark

Vikingtid, 1800-tallet, samtid. Utstilte bøker i biblioteklokalene 2015.

• "Antikvitetshandleren i Charleston" av Beth Hoffman
  • "To sekunder før miraklet" av Agnès Ledig