Summer crossing

a novel

Modern library 2006 Heftet

Vi befinner oss i New York rett etter andre verdenskrig. Foreldrene til den unge rikmannsdatteren Grady McNeil drar bort for sommeren, og lar datteren være alene hjemme. Sorgløst fortsetter Grady på det hemmelige forholdet hun har hatt til en jødisk krigsveteran fra Brooklyn. I løpet av sommeren blir romansen mer alvorlig, og Grady blir tvunget til å ta valg som vil forandre henne for alltid.

Forlag Modern library

Utgivelsesår 2006

Omtalt tid Etterkrigstiden

Omtalt sted New York

Det var med stor spenning jeg kastet meg over denne boka, som er utgitt av Arneberg forlag - et forlag jeg så langt har fått mange og svært gode leseropplevelser fra. Boka ble utgitt 20 år etter forfatterens død, og selv i dag er et uvisst hvorvidt forfatteren ville ha ønsket en utgivelse.

Boka handler om ungpiken Grady som sommeren 1945 velger å bli hjemme i New York, mens foreldrene drar på ferie til Europa. Dermed kan hun dyrke sin forelskelse i Clyde, et valg foreldrene neppe ville ha bifalt dersom de hadde kjent til romansen.

Foreldrene er imidlertid lykkelig uvitende om hva datteren foretar seg mens de er borte. De planlegger datterens debut i New Yorks selskapsliv, og lever fremdeles i den forestilling at datteren er svært så uskyldig.

Romansen med Clyde utvikler seg til noe lang mer alvorlig enn en uskyldig sommerflørt. Samtidig leker Grady seg med Peter, en gutt fra hennes eget sosiale sjikt. Peter er svært forelsket i Grady, og hun nyter dette til fulle ...

Boka holder et meget høyt litterært nivå. Capote strør om seg med metaforer, uten at dette noen gang opplevdes platt. Tvert i mot bidro det blomstrende språket til at lesingen ble en nytelse! Det er også fascinerende at en mann som Capote, med det livet han tross alt førte, presterte å skrive en så vakker roman - riktignok hvor tragedien hele tiden ligger på lur. Når jeg likevel ikke gir full skår til denne boka, er dette fordi det er noe uforløst ved historien på slutten - som om han egentlig ikke ble ferdig med den.

Gir sommerstemning

• "Stjernene ; Mannen som løper etter sin hatt" av Agnar Mykle