Kim Jiyoung, born 1982

av (forfatter) og Jamie Chang (oversetter).

Scribner 2020 Heftet

Kim Jiyoung is a girl born to a mother whose in-laws wanted a boy. Kim Jiyoung is a sister made to share a room while her brother gets one of his own. Kim Jiyoung is a female preyed upon by male teachers at school. Kim Jiyoung is a daughter whose father blames her when she is harassed late at night. Kim Jiyoung is a good student who doesn't get put forward for internships. Kim Jiyoung is a model employee but gets overlooked for promotion. Kim Jiyoung is a wife who gives up her career and independence for a life of domesticity. Kim Jiyoung has started acting strangely. Kim Jiyoung is depressed. Kim Jiyoung is mad. Kim Jiyoung is her own woman.

Forlag Scribner

Utgivelsesår 2020

Omtalt sted Sør-Korea

Dette er strengt tatt en veldig god bok som fremhever forskjellene blant menn og kvinner i Seoul gjennom hovedkarakterens oppvekst,, men jeg sitter liksom litt med følelsen av at den ville gjort større inntrykk på meg om jeg var en mann. Jeg gir den også ikke høyere enn terningskast 4 på grunn av at noe av det jeg ble mest oppslukt av i starten av denne boken ble nesten oversett i siste halvdel. Jeg ser derimot frem til å se filmatiseringen av denne boken. Jeg tror og håper den vil skinne litt ekstra på skjermen.

Bøker eg vil lese i 2024

• "Den gode vennen - roman" av Bjørn Esben Almaas
  • "Et tilfluktssted" av Rachel Cusk
  • "Piranesi" av Susanna Clarke
  • "Daghus, natthus" av Olga Tokarczuk
  • "Jenta med minneboken - en historie om krig og familie, og et menneske tapt og funnet" av Bart Van Es
  • "Oneiron - en fantasi om sekundene etter døden" av Laura Lindstedt
  • "Ingen anger - vandringsroman" av Tommi Kinnunen