Portrett av en brud

av (forfatter) og Kirsti Vogt (oversetter).

Gursli Berg 2023 Innbundet

I 1560 forlater femten år gamle Lucrezia de' Medici hjembyen Firenze for å starte sitt ekteskapelige samliv med hertugen av Ferrara. Under et år senere er hun død. Dødsårsaken var offisielt «flekkfeber», men ryktene om at hun var blitt myrdet av sin ektemann, var vanskelige å slukke.

Få skriver historiske romaner som Maggie O'Farrell. Med «Portrett av en brud» gir hun et fascinerende innblikk i livet ved et italiensk renessansehoff - og i datidens kvinneliv. Som datter i en adelig familie blir Lucrezia nærmest solgt inn i ekteskapet for å knytte strategiske og politiske bånd. O'Farrell skriver glitrende litterært og lar menneskelige tanker og følelser krysse århundrer på en svært engasjerende måte.

Utgitt 1. september 2022, og gikk rett inn på bestselgerlistene i USA og Storbritannia.

«[O'Farrell] has spunnet purt gull.»
-Minneapolis Star Tribune

«En av de mest spennende nålevende romanforfatterne.»
-Washington Post

«Slik skal en historisk roman skrives.»
-Dagbladet om Hamnet

Forlag Gursli Berg

Utgivelsesår 2023

Genre Historisk litteratur Biografisk litteratur

Omtalt tid Senmiddelalderen

Omtalt sted Italia

Omtalt person Lucrezia de' Medici

Kort og godt en fantastisk fin leseopplevelse for meg. Et dykk inn i en fortid, egentlig nokså mørk, i hvert fall om man var født kvinne, som forteller om et liv i adelskapets Toscana på 1500 tallet. Språk og formuleringer er overbevisende utført og den dramatiske historien fanget meg fra første side, så og si.
Må også berømme Kirsti Vogt for en glimrende utført oversettelse.
Bravo.
Må leses!

Spennende, engasjerende, bevegende og tragisk om «den brysomme» Lucrezia som 15 år gammel ble giftet bort i Toscana i 1560. Basert på en historisk skikkelse. En arving er helt avgjørende for ektemannen Alfonso, hva er han i stand til å gjøre når dette ikke innfris?

Bøker lest i 2023.

• "Hest - roman" av Geraldine Brooks