Omtale fra forlaget
Steve Jobs – den fremragende utvikleren, den maniske perfeksjonisten og et ikon for vår tid. Høsten 2011 etterlot han seg en formidabel arv: Apple, selskapet han hadde bygget opp over fire tiår, var ikke bare markedsledende, men definerte også vår egen tid. Vi kjenner ham som den kompromissløse leverandøren av produkter der designet og funksjonen er like viktige. Han revolusjonerte våre medievaner. Han fikk dataen inn i hjemmet. Han endret musikkbransjen gjennom iPoden og forvandlet mobiltelefonen til å bli et uunnværlig hverdagsredskap og morsomt leketøy på en og samme tid. Men hvem var han? For første gang har den ellers så privat beskjedne Jobs fortalt helt ufiltrert. Over flere år og frem til sin død, og gjennom mer enn førti intervjuer, har han hatt åpenhjertige samtaler med forfatteren og historikeren Walter Isaacson om sin oppvekst, sitt privatliv og sin karriere. Jobs har ikke lagt føringer for forfatteren, og denne boken er et av ytterst få prosjekter Jobs har deltatt i, der han ikke har hatt kontroll over sluttresultatet. Biografien om Steve Jobs handler om pågangsmot og viljestyrke, om arroganse og vennlighet, om utskjellinger, svik og visjoner – og en urokkelig tro på en idé: å lage verdens beste produkt, uansett kostnad.
Forlag Cappelen Damm
Utgivelsesår 2013
Format Heftet
ISBN13 9788202410445
EAN 9788202410445
Omtalt person Steve Jobs
Språk Bokmål
Sider 600
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Veldig bra, klarte ikke legge den fra meg. Gledet meg hver kveld for å lese videre, sjelden jeg leser så lange bøker.
Den dagen han avduket Macintosh, spurte en reporter fra publikasjonen Popular Science Jobs hvilken form for markedsundersøkelser han hadde gjort. Jobs avviste spørsmålet hånlig: "Foretok Alexander Graham Bell markedsundersøkelser før han oppfant telefonen?"
Det å huske at jeg snart er død er det viktigste verktøyet jeg noensinne har vært borti når det gjelder å hjelpe meg å ta de store beslutningene i livet. For nesten alt - alle ytre forventninger, all stolthet, all frykt for å dumme seg ut eller mislykkes - disse tingene faller bare bort når man stilles ansikt til ansikt med døden. Bare det som egentlig er viktig står igjen. Det å huske at man skal dø er den beste metoden jeg kjenner for å unngå den fellen det er å tro at man har noe å tape. Du er allerede naken. Det er ingen grunn til å la være å følge hjertet. (Fra Steve Jobs eksamenstale ved Stanford uni. 2005.)
The idea that John Lasseter pitched was called "Toy Story". It sprang from a belief, which he and Jobs shared, that products have an essence to them, a purpose for which they were made. If the object were to have feelings, these would be based on its desire to fulfill its essence. The purpose of a glass, for example, is to hold water; if it had feelings, it would be happy when full and sad when empty.
He (Jobs) emphasized that you should never start a company with the goal of getting rich. Your goal should be making something you believe in and making a company that will last.
185 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verketI mai 2016 var Høyre-politiker John Peter Hernes gjest på Sølvberget, Stavanger bibliotek. Der fortalte han om bøker som har formet ham fra barndom til voksenliv. Her er listen hans. Hør podcasten fra bokpraten her.