Sommerregn

av (forfatter) og Gøril Eldøen (gjendikter).

Oktober 2017 E-bok

I en forstad til Paris bor Ernesto sammen med familien sin. Han vet ikke helt hvor gammel han er - mellom tolv og tyve et sted. Men han vet hva han heter. Og hva alle småsøsknene heter. Sammen med søsteren Jeanne tar han hånd om søsknene. Mellom Ernesto og Jeanne finnes en sterk, nesten farlig kjærlighet. Foreldrene ser kjærligheten, men griper ikke inn. De legger seg aldri opp i barnas liv. Forundret står de utenfor samfunnet og ser på.

Ernesto begynner på skolen, men slutter etter få dager og lærer seg alt på sin egen måte. Kunnskapen hans og den vise og naive forklaringen på hvorfor han ikke vil fortsette på skolen, blir kjent over hele Frankrike. Men så faller sommerregnet. Barndommens tid er forbi.

Forlag Oktober

Omtalt sted Paris

En merkelig, poetisk og svevende bok. Marguerite Duras er en av mine yndlingsforfattere, og denne boken har hennes poetiske språk, med glipper og taushet som en del av historien. Åpningen er kjempevakker, med lesningens kraft og den fattige innvandrerfamilien som kjenner igjen livene sine i biografien til Pompidou. Historien er svevende, lagt til en mistrøstig Paris-forsted og en skakkkjørt innvandrerfamilie. Det handler om kunnskap, det handler om (incestiøs) kjærlighet mellom søsken og om det fysiske landskapet i forfall med en nedlagt motorvei som et sentralt merke. Og Israels konge og det gamle testamenter gir bunnklang til historien.

Lekende lett å lese gjennom, men vanskelig å trenge inn i. Boken trenger langsom, oppmerksom lesning.

Langt fra Duras' beste, men den vekker likevel noe.

Sommerregn; en nydelig tittel på en roman og en forfatter som jeg har lest så mye bra om: Marguerite Duras. Men så feil kunne jeg ta. Jeg er tydeligvis ikke i målgruppen for denne romanen.Eneste årsak til at jeg leste romanen ferdig var at den kun var på 150 sider og mange dialoger.

For meg var romanen kun bånntrist å lese – skivebom. Forlaget har sitert en anmeldelse i Aftenposten, men kun den delen der anmelder er positiv til romanen. Han skriver også:

«Sommerregn er likevel ikke blant hennes beste. Den er for iscenesatt og teatralsk til at jeg helt lar meg forføre. Det er flere bøker jeg ville lest først (se sidesak), men alt Duras skriver er enormt leseverdig, også denne.»

For meg var ikke dette lesverdig i det hele tatt. Verken form eller innhold.

Faren: Uansett, vi kan ikke unngå det lenger, vi må dra og snakke med læreren og forklare ham dette. Kan ikke dra den gamle visa om influensa og vannkopper og de greiene der. Må si det som det er. Må informere den godeste læreren om at vår sønn Ernesto ikke ønsker å gå på skolen mer, punktum.
Moren: Gutten trenger et spark i ræva, det kommer den godeste læreren din til å svare!
Faren: Ikke nødvendigvis ... Det kan også hende at han forstår Ernestos ønske, at han sier at han tar det til etterretning, og så videre. Uansett må vi dra dit: Når de plager oss for at vi skal sende ungene på skolen, må vi plage dem når ungene ikke går på skolen, det er bare vanlig høflighet, det.

Da har jeg kastet meg inn i leseutfordringen 2017, riktignok med en viss ironisk distanse, men dog med pågangsmot.

Jeg har ambisjoner om at alle punktene skal fylles av skjønnlitteratur.

Etterhvert som punktene fylles ut, markeres punktet med fet skrift og boken legges til listen.

En bok anbefalt av bibliotek/biblotekar
En bok som har stått på "skal lese listen" i lang tid
En bok basert på brev
En lydbok
En bok av en farget person
En bok med en av de fire årstider i tittelen
En bok som er en fortelling i en fortelling
En bok skrevet av flere forfattere
En thriller om spionasje
En bok som har bilde av en katt på fremsiden
En bok hvor forfatteren bruker pseudonym
En bestselger fra en sjanger du sjeldent leser
En bok som omhandler/skrevet av en person med uførhet
En bok om reiser
En bok med undertittel
En bok publisert i 2017
En bok som handler om monster/mystiske skapninger
En bok du har lest før og som garantert får deg til å smile
En bok om mat
En bok om karriereveiledning
En bok som har et "ikke mennesklig perspektiv"
En bok som har en rød rygg
En bok med handling i villmarken
En bok du likte da du var barn
En bok skrevet av en forfatter som er fra et land du aldri har besøkt
En bok som har karakterens navn i tittelen
En roman fra krigstid
En "steampunk novel"
En bok med upålitelig forteller
En billedbok
En bok hvor karakteren har en annen etnisk bakgrunn enn deg
En bok som omhandler interresanne kvinner
En bok som går over to ulike tidsepoker
En bok som har en måned eller ukedag i tittelen
En bok som har et hotell som tema/ramme for fortellingen
En bok skrevet av en forfatter du beundrer
En bok som blir film 2017
En bok som handler om andre ferier/høytider, enn jul
En bok som er nr 1 i en serie du aldri har lest før
En bok du har kjøpt på reise
En bok anbefalt av en forfatter du liker
En bestselger fra 2016
En bok om flyktninger og/eller immigranter
En bok som har et familiemedlem/begrep i tittelen
En bok som handler om en eksentrisk karakter
En bok du har kjøpt på bruktbokmarked
En bok på over 800 sider
En bok som er nevnt i en annen bok
En bok som behandler et vanskelig tema
En bok basert på mytologi**
En bok fra en sjanger/undersjanger du aldri har hørt om før

• "Omsorg" av Kristin Buvik Sivertsen
  • "Hjemkomsten - fedre, sønner og landet imellom" av Hisham Matar