Sommerfuglene i Armero

fortellinger fra et liv på reise

Aschehoug 2015 Innbundet

I rollen som VG-reporter har Jon Magnus reist verden rundt i over 40 år. Etter at han sluttet i avisen ved årsskiftet 2013/14, har han oppsøkt mange av de stedene som gjorde størst inntrykk på ham, og han har møtt både gamle kjente og nye, fargerike mennesker. Resultatet er denne boken som er full av historier - noen komiske, noen rystende, alle tankevekkende.

Her er gjensyn med Armero, den colombianske byen der tre fjerdedeler av de 30 000 innbyggerne omkom i jordskred i 1985
møter med Carmencita i Evert Taubes sang om Fridtjof og Carmencita, og med hennes etterkommere
jakt på Knut Hamsuns ukjente datter, og nå hennes barn og barnebarn
opplevelser fra krigen på Balkan, fra jordskjelv i Mexico City, fra Nord-Korea og fra death row i USA
den gripende historien om den norske sjømannen som ble skutt av Guardia Civil i en liten landsby for over femti år siden, og om hvordan både hans familie og landsbyen til slutt fant fred. Mer fargerikt enn dette blir det ikke!
Jon Magnus er tidligere utenriksjournalist i VG og forfatter av bøkene Veien til Karlsvogna, som er solgt i 100 000 eksemplarer, ETTER KARLSVOGNA og barneboken GAMLE GRÅMANN.

Utgivelsesår 2015

ISBN13 9788203295263