Sommer ved sjøen

av (forfatter) og Tommy Watz (oversetter).

Solum 2011 Innbundet

Italia, mellomkrigstida. Vi følger Giacomo, yngste sønn i en familie fra Milanos borgerskap, gjennom to sommeruker. Boka skildrer erotisk oppvåkning og overgang fra barn til voksen.

Forlag Solum

Omtalt tid 1918-1939

Omtalt sted Italia

Sommer ved sjøen" minner om de beste uavhengige oppveksfilmene som av og til kommer ut av festivaler: den er særegen, beveger seg i et bedagelig og lullende temo, er fylt med små scener som eksploderer av varme og ømhet, forer oss sakte med små og givende innsikter om karakterene og etterlater oss med en nesten hjerteskjærende melankoli.

Anbefales på det varmeste!

Les mer her: skriv lenkebeskrivelse her

Underfundig bok som fanger følelsene på terskelen av voksenlivet på en fin måte.

men så fikk han øye på dem og smilte, og snart hadde han lagt den skjeggete haken mot pånnen til giacomo, som ved denne kontakten kunne ane en akutt sorg over det strevsomme yrkeslivet som holdt han borte fra barna i de beste årene av deres liv; før de forlot ham, slik uungåelig var; slik det, faktisk, allerede hadde skjedd.

Jeg har laget en liten liste over sommerbøker. Hvis du har tips til flere romaner så fører jeg det opp her.

• "Kong Leopolds arv - en beretning om grådighet, forferdelser og heroisme i det koloniale Afrika" av Adam Hochschild
  • "Amsterdam" av Ian McEwan
  • "Nattsvermeren" av Thomas Harris