Solkors

Wigestrand 2022 Innbundet

Tiden sto i spagat. Trygge fotfester løsnet og ble slitt fra hverandre av uforsonlige motkrefter.

Fra øst truet bolsjevismen, den voldelige hedenskapen. Fra sør grodde dogmer om arisk renhet og krigens renselse. Fra himmelen strømmet frykten for fortapelse og løftet om evig salighet. Og midt i denne malstrøm av tanker, tro og begivenheter vaklet en utmattet allmue på leting etter arbeid, mat og et hull i gjerdet på Stadion.

Viljens vei: Solkors er andre bind i romanserien om Konrad og Alette Olsen, to foreldreløse søsken som vokser opp på Stavangers fattige østkant i mellomkrigstiden.

Året er 1933. Adolf Hitler er blitt Tysklands rikskansler. Konrad er senterløper på Vikings seniorlag. Og Alette har bestilt blonder til sin brudekjole.

OLE KRISTIAN ELLINGSEN har bakgrunn som tekstforfatter I reklamebransjen og har mottatt en rekke utmerkelser for sitt arbeid, både i inn- og utland. Han debuterte som skjønnlitterær forfatter i 2014 med krimromanen Frikjent.
Viljens vei: Solkors er hans åttende utgivelse, og andre bind i en planlagt romanserie om de av våre forfedre som vokste opp i den vanskelige og stormfulle mellomkrigstiden. Serien er en frittstående videreføring av hans Stormsinn-trilogi (2018-2020) hvor handlingen foregår i Stavanger de første tiår av forrige århundre. I Viljens vei-serien fortsetter forfatteren sin litterære reise opp gjennom historien.

Forlag Wigestrand

• "Tornedans - roman" av Ole Kristian Ellingsen
  • "Himmelhøy - roman" av Ole Kristian Ellingsen
  • "Solguden - thriller" av Ole Kristian Ellingsen
  • "Stormsinn - roman" av Ole Kristian Ellingsen
  • "Frikjent - kriminalroman om en fortiet forbrytelse" av Ole Kristian Ellingsen
  • "Morfar pustet med havet - roman" av Trude Teige
  • "Himmelstormeren - en roman om Ellisif Wessel" av Cecilie Enger
  • "Mormor danset i regnet - roman" av Trude Teige
  • "Land ingen har sett - roman" av Edvard Hoem
  • "Sovjetistan - en reise gjennom Turkmenistan, Kasakhstan, Tadsjikistan, Kirgisistan og Usbekistan" av Erika Fatland
  • "Noe tapt og noe vunnet" av Tara Westover