Frikjent

kriminalroman om en fortiet forbrytelse

Cappelen Damm 2014 Innbundet

Frikjent er en spenningsroman som foregår foran et bakteppe av virkelige historiske hendelser og personer. Hovedhandlingen finner imidlertid sted i dag, utløst av et forsvunnet kunstverk fra middelalderen som plutselig dukker opp i Norge; det juvelbesatte omslaget til bibelhåndskriftet «Book of Kells». Skriftet ble laget på 800-tallet av munker i Iona-klosteret utenfor Skottlands vestkyst, før et brutalt vikingangrep avbrøt arbeidet.
Da tv-reporter Erik Engum og bibliotekar Rakel Maier forsøker å spore opp den anonyme giveren, ledes de uforvarende inn i den mørkeste kroken av norsk krigshistorie, deportasjonen av de norske jødene og ranet av deres eiendeler. Jakten avdekker allianser som gir stygge riper i glansbildet av den norske motstandskampen og landssvikoppgjøret, riper som sterke krefter gjør alt for å skjule.
Selv om romanen er en fiksjon, inneholder den fakta og reiser problemstillinger som samfunnet ennå ikke har tatt et endelig oppgjør med.

Les intervju med forfatteren her.

Utgivelsesår 2014

ISBN13 9788202436957

EAN 9788202436957

Genre Krim

Skjønnlitteratur og sakprosa.

Her er ei liste over krimseriar, som følger same hovuderpersonen gjennom fleire bøker. Lista inneheld bøker eg har lese eller held på å lese. Kvar serie er representert ved den første boka i serien.

Her er en kronologisk oversikt over bøker jeg har lest i år.

Kulturfondbøker - Norsk skjønnlitteratur 2014

• "Solguden - thriller" av Ole Kristian Ellingsen
  • "Mannen fra underverdenen - Gulosten - et forbryterliv" av Per E. Hem
  • "Mannen med tre ansikter" av John R. Maxim
  • "Den døde fru Stratton" av Anthony Berkeley
  • "Lysten til det onde - kriminalroman" av Bjørnar Pedersen
  • "Mørke krefter" av Brad Thor
  • "Mord i nonneklosteret" av Catherine Aird
  • "Nedenunder og hjem - nordmenn i Australia gjennom 400 år" av Fredrik Larsen Lund
  • "Forræderens emblem" av Juan Gómez-Jurado
  • "Når de døde våkner" av Steffen Jacobsen