Tornedans

Wigestrand 2020 Innbundet

Tornedans er tredje bind i romantrilogien om grosserer Olaf Eilertsen, hans hustru Kirsten og deres liv mellom himmelhøy optimisme og sjelemørk depresjon i Stavanger, de første tiår av forrige århundre. Vi er kommet til vinteren 1923. Det er bankkrise og forbudstid. Alle har nok med sitt, og med å holde fasaden plettfri, slik at dødsengel og namsmann overser dem, og går videre til neste dør. For noen betyr dette enden. For andre er det begynnelsen.

Byen skalv. Regningen for årelangt forbruk over evne var kommet. Kampen for å overleve bryter løs, på alle fronter, alle mot alle. Bedriftseiere og banksjefer slåss mot fallitt og skam. Arbeidsfolk mot arbeidsløshet og fattigdom. Og hver og en, fattig som rik, kjemper mot den røde dødsengel som trenger seg på, ubedt og grådig, uten å bry seg om stand, alder og gudstro; tuberkulosen.

Ole Kristian Ellingsen
Født i Stavanger i 1952. Han debuterte som forfatter i 2014 med krimromanen Frikjent. I 2015 kom den frittstående oppfølgeren Solguden og i 2016 romanen Endetid. Tornedans er hans sjette utgivelse, og tredje bind av en romantrilogi med handling fra Stavanger mellom 1905 og 1924. De to første bind var Stormsinn (2018) og Himmelhøy (2019).

Forlag Wigestrand

• "Solguden - thriller" av Ole Kristian Ellingsen
  • "Et elskelig menneske - roman" av Odd Klippenvåg
  • "Den tapte våren - roman" av Stein Arne Nistad
  • "I slaktemåneden - roman" av Fartein Horgar
  • "Aldri redd for mørkets makt - historia (s)om eit brotsverk" av Jørgen Norheim
  • "Oppbruddstid" av Carmen Korn
  • "Malerens muse" av Lisa Strømme
  • "Ringrosen - jakten på en sannhet" av Lena Roer
  • "Seks dager i april - et historisk drama om kjærlighet, liv og død i slaget om Narvik 9.-14. april 1940" av Stein Arne Nistad