Søppelsolen

memorabilia

Gyldendal 1989 Heftet

Hvordan det fragmentariske kan være et middel til å oppnå kunnskap om helheten, har vært et sentalt tema i T. Ulvens forfatterskap. Forfatteren vil fastholde og erkjenne vår flyktige og forgjengelige virkelighet. Dette gjør han ved hjelp av en rekke presise iakttakelser og bilder.

Utgivelsesår 1989

ISBN13 9788205183001

EAN 9788205183001

Desember, ettermiddag. Det snør, lett, som om det var natt og vi sov, og snøen snødde uten oss, eller vi ikke fantes, og det fortsatte å snø for ingen, for det hvite i et øye før fødselen eller etter døden.

(GIACOMETTI: TÊTE SUR TIGE)

Endelig vaker et menneske

som steinens evne til skrik

Juni. Solen er ikke mor eller far. Den bare brenner. Holder oss oppreist. Vi står der i en lang rekke, som stammene på furutrær. Som stenger med flagg av hår.
Solen, en kjernefysisk eksplosjon uten intelligens. Vi former den tenkende destruksjon. Nei, vi er ikke trær. Vi ser på trærne. Vi ser på hverandre og holder det ikke ut.

(Oppfordringen Glem at jeg noensinne har eksistert kan ikke unngå å bli fulgt. Men av hvem?)

Det
som ikke kan se selv

ser

gjennom deg.

Du som ser for mye, || lukk øynene || rundt oss || og sov || for lenge siden.

Bøker jeg ønsker å konsumere i nær fremtid. En liste produsert av meg selv og primært for meg selv.