Slik blir du statsminister

og 99 andre morsomme ting du kan gjøre når du blir stor

finn yrket som passer for deg

Kagge 2015 Innbundet

Hva skal du bli når du blir stor? Spørsmålet dukker opp helt fra vi er små. Hva vi drømmer om å jobbe med som voksne er et stadig tilbakevendende tema både i familieselskaper, på skolen og i venneflokken, og aldri har det vært flere spennende ting å velge mellom enn i dag. Slik blir du statsminister - og 99 andre morsomme ting du kan gjøre når du blir stor viser barn og unge valgmulighetene på en underholdende, lærerik og lett tilgjengelig måte. I tillegg inneholder boka intervjuer med en rekke yrkesutøvere, blant annet «Sinnasnekker» Otto Robsahm, popartist Marion Ravn, fotballproff Mads Møller Dæhli og statsminister Erna Solberg. Dette er en stor og morsom inspirasjonsbok om noen av verdens beste, mest spennende og rareste yrker.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2015

Viktig inspirasjonsbok for ungdom (og foreldre) om yrker. Her er det kun 100 yrker, men det er en god blanding mellom div. håndverksjobber, sjefsjobber, nysgjerrigper jobber eller statsminister. Forfatteren beskriver de ulike yrkene lett forståelig og inspirerende. Mange gode forklaringer på hva du gjør i de ulike jobbene Det er flere intervjuer av kjendiser som f.eks. Statsministeren Erna Solberg, popstjernen Marion Ravn, astronauten Karen L. Nyberg, Sinnasnekker'n Otto Robsahm og forbrukerøkonomen Silje Sandmæl. Her er det mange kjente yrker og mange nye yker. Les om esport-utøver Jens Waller Aasgaard, iskremsmaker Jon Harrison eller vil du bli golfballdykker? Her er det også morsomme fakta som f.eks at det har vært kun 58 kvinner i verdensrommet, Tenk at det finnes en stuntmann skole i Moss. Boken har register over yrkene bakerst i boken, så her kan man gjøre enkle oppslag. Dessverre har forfatteren utelatt bibliotekar yrket, som er så variert, givende, lærerikt og morsomt. Boken har div. illustrasjoner og fotografier. Bra layout. Anbefales fra ca. 14 år og oppover.

• "Urmakeren i Auschwitz" av John Donoghue
  • "Steinvokteren" av Kazu Kibuishi
  • "Omgitt av idioter - hvordan forstå dem det ikke går an å forstå" av Thomas Erikson
  • "Hvis jeg forsvinner, ser du meg da?" av Kristine Getz
  • "Hvorfor hopper jeg" av Naoki Higashida