Skytsånden

av (forfatter) og Nina Haugdahl (oversetter).

Bladkompaniet 2018 Heftet

Kiaras saga-trilogien - storslått slektskrønike i klassisk Margit Sandemo-stil fra 1600-tallets Irland.
Kiara (16) anklages for å være heks på grunn av sine helbredende evner, men unnslipper galgen på mirakuløst vis. Under flukten fra retterstedet finner hun en eldgammel, keltisk skatt en skatt medlemmene i et hemmelig brorskap har jaktet på i årevis. Kiara blir forfulgt av brorskapet da hun ved en tilfeldighet møter Sean, en ung mann som får hjertet hennes til å banke fortere. Sammen med ham fortsetter ferden gjennom det irske landskapet med forfølgerne i hælene, men hvem skal hjelpe dem? I hvert fall ikke til Kiaras hjerteløse mor og onde stefar de er blant dem som vil se henne hengt ...
Hun forsøkte å løfte på den øverste steinen, men den satt fast. En av steinene under rørte litt på seg så det ble en sprekk. Kiara satte seg på knærne. Er det en dødningskalle der inne, så skriker jeg, tenkte hun.
Kiaras saga-trilogien er ispedd en dose Game of Thrones og Stormfulle høyder, samt en touch av da Vinci-koden.
Kjærlighet og dramatikk, magi og mystikk.

Forlag Bladkompaniet

Utgivelsesår 2018

Serie Kiaras saga (1)

Genre Romantikk Historisk litteratur

Omtalt tid 1600-tallet

Omtalt sted Irland

Den første boken om Kiara er fantastisk. Jeg var rett og slett solgt fra da jeg åpnet boka. Boka ble lest så altfor fort (er jo en måned til neste kommer..), brukte ca 3 timer på den.. Historien er vel egentlig typisk Sandemo, men samtidig ikke.. I de fleste historier holder hun seg til Norge/Sverige og omegn, men denne gang finner handlingen sted i Irland, med opplysninger om gælisk kultur og språk. Sandemo har en fantastisk evne til å få med fakta og informasjon om plasser og hendelser uten at det blir kjedelig! (en grunn til at jeg bestandig har klart meg bra i historie timene, takk Sandemo!)
Hun skriver som vanlig fengende og interessant, du blir helt hektet.
Jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre den dagen Margit Sandemo slutter å skrive bøker.

Boka har ett snev av romantikk, overnaturlige hendelser, og prøvelser. Altså en “typisk” Sandemo oppskrift!

Gleder meg til neste bok kommer!
Det eneste som bekymrer meg er om hun får avsluttet serien på en bra måte siden det bare er tre bøker? Vi får bare vente å se..

Jeg savner de fine skildringene som gjorde at jeg levde meg mer inn i bøkene i både Isfolket, Heksemesteren og Sagnet om lysets rike. Mangelen på disse gjør at jeg ikke føler meg like knyttet til Kiara i Skytsånden, ihvertfall ikke enda. Men når jeg først har begynt, skal jeg så absolutt lese de to andre bøkene også.

Dette er Sandemo på sitt beste. Bøkene er fulle av ånder og vesener, mennesker med overnaturlige evner, mennesker med dunkel fortid, kjærlighet. “Den rette” for både bror og søster. Hjelp fra en rik universitets professor, en gruppe farlige menn som vil stjele det gruppen har funnet, skatter, kidnappinger, båtturer i storm osv. Jeg føler at jeg har lest det meste før. Men det gjør ingenting. Det er dette som er Sandemo, og det er dette vi er glad i.
Hele min omtale finner du på bloggen min Betraktninger

Bøker eg har lest i 2014. Starta litt seint så kanskje noko ukomplett

Kan jeg slå fjoråret?

• "De tre søstrene" av Margit Sandemo
  • "Sorte flammer" av Frid Ingulstad
  • "Tid for taushet - en roman fra 1400-tallet" av Veronica Varhovd
  • "Skogens barn" av Margit Sandemo
  • "Kjære Margit! - Et festskrift til Nordens folkelesningsdronning" av Margit Sandemo
  • "Søk ikke for dypt - Sandemo-serien 39" av Margit Sandemo
  • "Norsk jul - 7 fortellinger" av Margit Sandemo