Skumle skurker og mystiske mordere

norske forbrytere i gamle dager

av (forfatter) og Reidar Kjelsen (illustratør).

Kagge 2013 Innbundet

Ikke alt var bedre før! Les om de verste skurkene Norge har fostret. I denne boka møter du noen av de verste forbryterne i norgeshistorien. Her er postrøveren Gunder og kvegtyven Potetbror. Og kanskje verst av alle: seriemorderen Belle som dro til Amerika og drepte alle sine ektemenn, kjærester, barn og stebarn. Her møter du pirater og ranere, og Anne, Norges mest kjente heks. Før i tida var det kanskje lettere å gjemme seg bort fra politiet om du hadde gjort noe galt. Men ble du tatt, var straffen både hard og brutal. Dette er en lettbeint, morsom og kunnskapsrik bok, rikelig illustrert og med kart over åstedene. Hvem vet, kanskje foregikk noen av forbrytelsene på stedet der du bor?

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2013

Skumle skurker og mystiske mordere norske forbrytere i gamle dager er en enkel og kort bok om norsk kriminalhistorie som passer både for barn og voksne som ønsker en enkel start om emnet. Her blir både kjente og mindre kjente kriminelle personligheter opp gjennom Norges historie presentert og belyst i den tiden disse kriminelle personlighetene levde i. På den måten får man også et bilde av de ulike periodene Norge har vært mellom vikingtiden og frem til 1900.

Svakhetene til boken er at det godt kunne ha vært litt lengre og hatt med flere av mer kjente kriminelle personlighetene. For eksempel er ikke Ole Høiland (kjent for å ranet Norges bank) og Kristoffer Nilsen Svartbækken Grindalen (den siste sivile henrette i Norge) blitt tatt med i boken. Dessuten burde boken ha med seg noen saker fra 1900 til i dag for å belyse norsk kriminalhistorie også fra denne tiden. På den måten kan man få enn større kontrast hvordan Norge har blitt det samfunnet vi har blitt i dag.

Boken kunne godt også ha kuttet ut de fiktive intervjuene og heller fokusert på å la fakta "leve for seg selv" for å holde på interessen. Det kan irritere mer enn å være nyttig, samt at man snakker for barnslig selv for barn/unge som boken er rettet seg mot. Og når man først har en ordliste med vanskelige ord helt til slutt, så burde man kanskje forklare de ordene istedenfor å kalle leseren for lat etter å oppramset ordene som forfatteren tror er vanskelig for leserne. Da kunne man like godt ha kuttet å ha med en ordliste.

• "Dømte kvinner" av Linn T. Sunne
  • "Margrete 1." av Linn T. Sunne
  • "Svartedauden - da pesten kom til Norge" av Harald Skjønsberg
  • "Norske spioner" av Harald Skjønsberg
  • "Elizabeth 1." av Linn T. Sunne
  • "Norrøne guder" av Johan Egerkrans
  • "Udødelighetens historie - fra Jesus' oppstandelse til zombier, antioksidanter og barn i ilden" av Dag Øistein Endsjø
  • "Lepra" av Anders Totland
  • "Historien om vampyrer - fra dødsfiende til superhelt" av Sigbjørn Mostue
  • "Kriminalteknikk" av Jørn Lier Horst
  • "Såpass må du tåle - sex, krenkelser og offentlig debatt" av Heidi Helene Sveen
  • "Romerinner og romere - livet i Romerriket" av Tore Janson