Sjøkrig

3000 år med maritim krigføring

av (forfatter) og Rune R. Moen (oversetter).

Pegasus 2010 Innbundet

Gjennom tekst, bilder, kart og grafikk viser denne boka utviklinga i skipsdesign og sjømilitær taktikk, hvilke fartøy og våpen som blei brukt i ulike mariner, og hvordan besetningene levde om bord i forskjellige tidsepoker.

SJØKRIG - gjennom 3000 år er det første gjennomillustrerte verket i sitt slag på norsk. Fra trefningene mellom galeiene i antikkens Hellas til møte mellom atomubåter i det 20 århundret viser SJØKRIG utviklingen av marinestyrker og sjøslag på og i havet. Verket er tettpakket med fotos, kart og øyenvitneskildringer og viser våpen som ble brukt i ulike konflikter og slag til sjøs. Her beskrives også livet om bord i marinefartøyene, og sammen med nærgående skildringer av de viktigste sjøslagene gjør dette SJØKRIG til den mest omfattende og gjennomillustrerte fremstillingen av sjøkrigen opp gjennom historien. Den norske utgaven har forord av kontreadmiral dr. philos Arne Røksund.

Forlag Pegasus

ISBN13 9788244200745

EAN 9788244200745

Admiral Takeo Kurita sa til sine offiserer før slaget ved Leytebukta:

Ville det ikke ha vært en skam hvis marinen var inntakt samtidig som nasjonen går under? ... Dere må alle huske at det finnes noe som heter mirakler.

• "Slag - kriger og store slag gjennom 5000 år" av R.G. Grant
  • "Soldater - og krigere gjennom 2500 år" av R.G. Grant