Siv

portrett av en formann

Kagge 2006 Innbundet

Boka gir et portrett av Siv Jensen, partiformann i Fremskrittspartiet. Den skildrer politikerens familiebakgrunn og oppvekst på vestkanten i Oslo. Boka gir en beskrivelse av politikerhverdagen, og hennes vei til toppen i partiet. Viktige personer i Jensens liv er intervjuet, både i nær familie og partikollegaer.

Siv Jensen ble våren 2006 valgt til leder i Fremskrittspartiet. Hun tok makten i et parti som har etablert seg som et av landets største. Siv kan bli vår neste kvinnelige statsminister, og dette er den første boka om henne. Martine Aurdal har skrevet et levende portrett av et unikt menneske og hennes familie, liv og karriere. Vi blir kjent med Sivs formødre, der den berømte oldemoren, kvinnesakspioneren Betzy Kjelsberg, er det naturlige utgangspunktet. Erindringer og episoder fra barndom og oppvekst på Majorstua, farens tidlige bortgang og moren Monicas harde kamp som ufaglært gründer blir skildret. Ikke minst gir boka innsyn i Siv Jensens vei til toppen i Frp og hvordan hun nå lever som toppolitiker, familiemenneske og singel kvinne. Boka er rikt illustrert ikke minst med private foto. Martine Aurdal (f. 1978) er redaktør for ukeavisa Ny Tid. Dette er hennes første bok.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2006

Omtalt person Siv Jensen

Men: - når du står sammenhengende i motvind, da tåler du en del til slutt.

Jeg skjønner ikke jeg altså, hva slags gode venner de er, de jeg ser sladrer til sladderpressen om kjendiser.

Der lærte jeg om overbevisningskraft, og at man selv må tro på det man sier. Gjør man ikke det, blir man avslørt.

• "Ærlig talt - memoarer 1944-2007" av Carl I. Hagen
  • "Elskerinne, sekretær og hustru - gift med Carl" av Eli Engum Hagen
  • "Prosessen" av Gerd-Liv Valla
  • "Mitt liv - 1939-1986" av Gro Harlem Brundtland
  • "Påskekrim 2010 - 17 kriminalnoveller"
  • "Barndom - 70-tallet" av Kristin von Hirsch
  • "Kjærligheten skjærer dype sår" av Helena von Zweigbergk