Prosessen

av (forfatter) og Stian Bromark (medforfatter).

Cappelen 2007 Innbundet

Valla forteller her om hvordan hun opplevde perioden 10. januar - 10. mars 2007, da hun kom i medienes søkelys etter at Ingunn Yssens oppsigelsesbrev sto på trykk i VG. Hun beskriver hendelsene uke for uke, og gir sin versjon av årsakene som førte til at hun trakk seg som LO-leder.

I desember 2006 ble LO-leder Gerd-Liv Valla for andre gang kåret til Norges mektigste person av VG. En måned senere sto Ingunn Yssens oppsigelsesbrev på trykk i samme avis, og en av de mest omtalte personal- og mediesaker Norge har opplevd i nyere tid var igang.

I denne boken forteller Gerd-Liv Valla for første gang om sin opplevelse av den dramatiske tiden fra 10. januar til 10. mars 2007 - de to månedene da Yssen-saken ga stadige førstesideoppslag, Valla mottok en alvorlig drapstrussel og levde under konstant politibeskyttelse, og Fougner-utvalget ble nedsatt og avla sin rapport.

Hun gir et enestående innblikk i hendelsene fra maktens korridorer, og forteller sin versjon av de bakenforliggende årsakene til at hun endte med å trekke seg som leder for LO. Hun forteller også om noen av utfordringene i tiden etter avgangen.

Dette er en bok om makt og avmakt; om vennskap og svik - og om et politisk og personlig drama uten sidestykke.

Prosessen er laget i samarbeid med Stian Bromark.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788202275525

EAN 9788202275525

Omtalt person Gerd-Liv Valla

• "Vi kan alle bli den lille - en historie om trakassering, makt og ukultur" av Ingunn Yssen
  • "Vallas fall - et innblikk i den skjulte maktkampen" av Torstein Tranøy
  • "Så dumt at bare en politiker kan ha sagt det - 210 ekte sitater av norske politikere" av Arve Juritzen
  • "Siv - portrett av en formann" av Martine Aurdal
  • "Samlede eventyr. Bd. 3" av Peter Christen Asbjørnsen