Ærlig talt

memoarer 1944-2007

Cappelen 2007 Innbundet

Carl I. Hagen forteller her om sitt liv og virke, fra barndommen og oppveksten på Røa, via starten i Anders Langes parti og dannelsen av Fremskrittspartiet i 1977, til tiden som partiformann og stortingspolitiker. Han skriver om sine strategiske valg, sentrale politiske prosesser, strider og seire.

Ingen annen norsk partileder har sittet lengre enn Carl I. Hagen. Få har opplevd tilsvarende opp- og nedturer i eget parti og i rikspolitikken som ham.
Fra den spede starten med Anders Langes Parti i 1973, til dannelsen av Fremskrittspartiet i 1977 og med formannsvervet fra 1978, har Hagen drevet partiet til en stadig sterkere posisjon i kommunestyrer, Stortinget og offentligheten. Dette til tross for tilbakevendende konflikter innad i FrP, og en uttalt linje fra andre politiske partier om ikke å samarbeide med populistene på høyre fløy.
Hva er koden? Hva har det kostet?
I sine politiske memoarer skriver Carl I. Hagen åpent om sine strategiske valg, om sentrale politiske prosesser, strider og seire - og om hvordan de har preget ham selv og partiet. I denne boken er det en erfaren og frittalende politiker som forteller: hardtslående, rett på sak - og med fortsatt vilje og evne til å provosere.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788202260774

EAN 9788202260774

Omtalt person Carl I. Hagen

Leserne får ha meg unnskyldt for å fortelle sannheten, selv om det virker blærete.

• "Siv - portrett av en formann" av Martine Aurdal
  • "Formødrenes stemmer - kvinneliv rundt stemmeretten" av Audgunn Oltedal
  • "Myter og virkelighet - om begivenheter frem til våre dager med utgangspunkt i perioden 1965-1981" av Kåre Willoch
  • "Elskerinne, sekretær og hustru - gift med Carl" av Eli Engum Hagen
  • "Gift med Gro" av Arne Olav Brundtland