Selvledelse

menneskelig kapital i det nye arbeidslivet

av (forfatter), Thomas Gad (forfatter), Øyvind Martinsen (forfatter) og Geir Thompson (redaktør).

Gyldendal akademisk 2003 Innbundet

Boken er en praktisk innføring som skal inspirere ledere og medarbeidere til å utvikle sine evner til å lede seg selv. Den gir deg innblikk i selvledelsesteknikker, systematisk selvutvikling av ferdigheter, tenkemåter, verdier og kunnskap, som kan bidra til at du får bedre kontroll over din egen tid. Har litteraturliste og stikkordregister.

Selvledelse. Menneskelig kapital i det nye arbeidslivet er en praktisk innføring som skal inspirere ledere og medarbeidere til å utvikle sine evner til å lede seg selv. Tidsbesparende teknologi har paradoksalt nok gitt oss dårligere tid enn noensinne. Vi blir mer effektive, men samtidig forventes det at vi stadig gjør mer. Slingringsmonnet blir borte, pustehullene færre, og mange føler at de ikke får nok tid til alle oppgavene som skal utføres. Denne boken gir deg innblikk i selvledelsesteknikker, det vil si systematisk selvutvikling av ferdigheter, tenkemåter, verdier og kunnskap, som kan bidra til at du får bedre kontroll over din egen tid. Selvledelsesteknikker kan også gi bedrifter et konkurransefortrinn. Spesielt gjelder det der ledere og medarbeidere i stor grad arbeider selvstendig, og der verdiskapningen er knyttet til spisskompetansen hos den enkelte.

Forlag Gyldendal akademisk

Utgivelsesår 2003

ISBN13 9788205315419

EAN 9788205315419

"Hvis du haster gjennom livet, ser du kanskje målet i det fjerne, men ikke blomstene langs veien." Det gamle kinesiske ordtaket minner oss om at det er viktig å stoppe opp og glede oss over det som gir rikdom og dybde i tilværelsen.

Jo mer tidsbesparende teknologi vi får, desto dårligere tid får vi. .... Tidsbesparing er nemlig gjerne ensbetydende med økt tempo. Økt tempo medfører økt ytelsespress, som i sin tur fører til at man ikke rekker å gjøre det man skal.

Virkelig forståelse krever langsom, sammenhengende tid, enten man lytter til klassisk musikk, leser filosofi, dyrker epletrær eller forsøker å få et parforhold til å fungere sånn noenlunde. Under det rådende tidsregimet er det vanskelig å få plass til en slik langsomhet.

Når tiden blir komprimert og stablet, når hver aktivitet forventes å bli gjennomført raskt, når de tomme mellomrommene oppleves som truende og farlige (for da kommer man som kjent i kontakt med seg selv), da nærmer vi oss en kultur som står stille i rasende fart.

Noen ting kan bare gjøres langsomt og sammenhengende; noen typer aktiviteter krever endog at man har tomme mellomrom, fleksibel tid, for at de skal kunne lykkes (det gjelder spesielt innen kreativ virksomhet); og ofte får man det ikke engang til når man prøver, men bare når man ikke prøver altfor hardt. Av og til består den beste formen for effektivisering å installere en ny kaffemaskin, med god kaffe, på pauserommet.

• "Situasjonsbestemt ledelse - teori, forskning og praksis" av Lars Glasø
  • "Ona fyr - for deg som vil lykkes sammen med andre" av Ingebrigt Steen Jensen