Selvledelse

teori, forskning og praksis

av (redaktør) og Geir Thompson (redaktør).

Gyldendal 2018 Heftet

En høyaktuell bok i dagens arbeidsliv. Den presenterer teorien bak selvledelse og forskning som viser at denne formen for ledelse har sammenheng med positive reaksjoner og gunstige effekter på både ledere, enkeltmedarbeidere og organisasjoner.

Boken inneholder verktøy, øvelser og tips om hvordan du kan nyttiggjøre deg av selvledelse i egen arbeidshverdag. «Boken er et utmerket verktøy for egen utvikling og lederutvikling. Boken har et sterkt faglig grunnlag og bevisstgjør ledere om viktigheten av å filtrere bort uønsket og uviktig mas og ta regien i eget liv ved selvledelse. I dette arbeidet får leseren god hjelp av bokens mange praktiske øvelser.» Vuokko K. Hassel, HR direktør, Coop Norge SA konsern
Selvledelse. Teori, forskning og praksis er skrevet av erfarne norske eksperter innenfor faget ledelse. Boken er velegnet for studenter på bachelor- og masternivå, vil passe for de fleste lederprogrammer og vil være nyttig for rådgivere og ledelseskonsulenter.
Forskerforum på side 33(pdf, 2,33 MB)

ISBN13 9788205493568

EAN 9788205493568

"Hvis du haster gjennom livet, ser du kanskje målet i det fjerne, men ikke blomstene langs veien." Det gamle kinesiske ordtaket minner oss om at det er viktig å stoppe opp og glede oss over det som gir rikdom og dybde i tilværelsen.

Jo mer tidsbesparende teknologi vi får, desto dårligere tid får vi. .... Tidsbesparing er nemlig gjerne ensbetydende med økt tempo. Økt tempo medfører økt ytelsespress, som i sin tur fører til at man ikke rekker å gjøre det man skal.

Virkelig forståelse krever langsom, sammenhengende tid, enten man lytter til klassisk musikk, leser filosofi, dyrker epletrær eller forsøker å få et parforhold til å fungere sånn noenlunde. Under det rådende tidsregimet er det vanskelig å få plass til en slik langsomhet.

Når tiden blir komprimert og stablet, når hver aktivitet forventes å bli gjennomført raskt, når de tomme mellomrommene oppleves som truende og farlige (for da kommer man som kjent i kontakt med seg selv), da nærmer vi oss en kultur som står stille i rasende fart.

Noen ting kan bare gjøres langsomt og sammenhengende; noen typer aktiviteter krever endog at man har tomme mellomrom, fleksibel tid, for at de skal kunne lykkes (det gjelder spesielt innen kreativ virksomhet); og ofte får man det ikke engang til når man prøver, men bare når man ikke prøver altfor hardt. Av og til består den beste formen for effektivisering å installere en ny kaffemaskin, med god kaffe, på pauserommet.

• "Situasjonsbestemt ledelse" av Geir Thompson
  • "Tenk positivt og oppnå mer selvtillit" av Bjørn Ringom