Sansenes magi

å se mer enn du ser

persepsjon og språk i en mer-enn-menneskelig verden

av (forfatter) og Kari Bu (oversetter).

Flux 2018 Heftet

Kan vi gjenoppdage sansenes magi? I tusen generasjoner betraktet mennesket seg selv som del av et større natursamfunn. Hvordan kunne vi ødelegge vår gamle gjensidighet med den naturlige verden? Hva vil det kreve av oss å gjenvinne et livgivende forhold til jorden? Økologen og filosofen David Abram har reist i blant annet Indonesia og Nepal for å utforske avhengigheten mellom menneskelig tenkning og det naturlige miljøet. Han baserer seg på kilder så ulike som Merleau-Pontys filosofi, balinesisk sjamanisme, apachenes historiefortelling og sin egen erfaring som anerkjent tryllekunstner. Med lysende innsikt utforsker han sansningens karakter og graver frem språkets sanselige fundament. «Etterlengtet og revolusjonerende», skrev Los Angeles Times da Sansenes magi kom ut i USA. På hver side av dette lyriske verket vever Abram sine argumenter med lidenskap, presisjon og intellektuelt mot. Radikalt i ordets egentlige forstand. Etterlengtet og revolusjonerende...
Denne boken utforsker den voldelige frakoblingen mellom kroppen og den naturlige verden, og hva dette betyr for hvordan vi lever og dør i den. - Los Angeles Times
En epokegjørende bok... David Abram har skrevet den hittil beste bruksanvisningen for å bli et helt menneske. - Bill McKibben, forfatter av The End of Nature

Forlag Flux

Utgivelsesår 2018

Serie Paradigmeserien

• "Kunsten å bruke følelser - 17 samtaler fra hjertet" av Trine-Line B. Biong
  • "Finn ditt stille sted - en liten guide til å finne ro i deg selv" av Nancy O'Hara
  • "C.G. Jung - livsreisen - menneskets indre reise mot åndelig vekst og forvandling" av Vivianne Crowley
  • "Kunsten å dø - livet før og etter døden i et nytt lys" av Audun Myskja
  • "Det er aldri  for grått til å være sant - tristesser i utvalg 4" av Nils-Fredrik Nielsen
  • "Annerledestenkerne - kreativitet i vitenskapens historie" av Per Arne Bjørkum
  • "Rom for stillhet - en gave til deg selv" av Kristin Flood
  • "En går seg selv så lett av minne - dikt om kjærlighet" av Lise Fjeldstad
  • "Himmelen finnes - en nevrokirurgs fascinerende reise inn i døden og tilbake" av Eben Alexander
  • "Det er aldri for tidlig å angre - tristesser i utvalg 2" av Nils-Fredrik Nielsen
  • "Det er aldri umulig å mistrives - tristesser i utvalg 3" av Nils-Fredrik Nielsen
  • "Vinden er min mor - en gammel medisinmanns liv og visdom" av Bear Heart