Sansenes magi

å se mer enn du ser

persepsjon og språk i en mer-enn-menneskelig verden

av (forfatter) og Kari Bu (oversetter).

Flux 2018 Heftet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp bøker hos haugenbok.no Kjøp boka hos Bookis! Kjøp boka hos ark.no

Kan vi gjenoppdage sansenes magi? I tusen generasjoner betraktet mennesket seg selv som del av et større natursamfunn. Hvordan kunne vi ødelegge vår gamle gjensidighet med den naturlige verden? Hva vil det kreve av oss å gjenvinne et livgivende forhold til jorden? Økologen og filosofen David Abram har reist i blant annet Indonesia og Nepal for å utforske avhengigheten mellom menneskelig tenkning og det naturlige miljøet. Han baserer seg på kilder så ulike som Merleau-Pontys filosofi, balinesisk sjamanisme, apachenes historiefortelling og sin egen erfaring som anerkjent tryllekunstner. Med lysende innsikt utforsker han sansningens karakter og graver frem språkets sanselige fundament. «Etterlengtet og revolusjonerende», skrev Los Angeles Times da Sansenes magi kom ut i USA. På hver side av dette lyriske verket vever Abram sine argumenter med lidenskap, presisjon og intellektuelt mot. Radikalt i ordets egentlige forstand. Etterlengtet og revolusjonerende...
Denne boken utforsker den voldelige frakoblingen mellom kroppen og den naturlige verden, og hva dette betyr for hvordan vi lever og dør i den. - Los Angeles Times
En epokegjørende bok... David Abram har skrevet den hittil beste bruksanvisningen for å bli et helt menneske. - Bill McKibben, forfatter av The End of Nature

Forlag Flux

Serie Paradigmeserien

• "Bli din egen hjelper - 100 leksjoner i mindfulness" av Jon Kabat-Zinn
  • "Skriv så det selger! - en bok for deg som vil overtale og overbevise" av Christine Calvert
  • "C.G. Jung - livsreisen - menneskets indre reise mot åndelig vekst og forvandling" av Vivianne Crowley
  • "Kroppens fenomenologi" av Maurice Merleau-Ponty
  • "Rom for stillhet - en gave til deg selv" av Kristin Flood
  • "På stedet løp - konkurransens paradokser" av Dag O. Hessen
  • "Det er aldri  for grått til å være sant - tristesser i utvalg 4" av Nils-Fredrik Nielsen
  • "Annerledestenkerne - kreativitet i vitenskapens historie" av Per Arne Bjørkum
  • "Det er aldri umulig å mistrives - tristesser i utvalg 3" av Nils-Fredrik Nielsen
  • "Det er aldri for tidlig å angre - tristesser i utvalg 2" av Nils-Fredrik Nielsen
  • "Inn i sirkelen - en russisk psykiaters møte med sibirsk sjamanistisk visdom" av Olga Kharitidi
  • "Amor fati - din vei til mindfulness og selvinnsikt" av Kristin Flood