Sansenes magi

å se mer enn du ser

persepsjon og språk i en mer-enn-menneskelig verden

av (forfatter) og Kari Bu (oversetter).

Flux forlag 2005 Heftet

Forfatteren baserer seg på kilder som Merleau-Pontys filosofi, balinesisk sjamanisme, apachenes historiefortelling og sin egen erfaring som tryllekunstner for å avsløre avhengigheten mellom menneskelig tenkning og det naturlige miljøet. Han utforsker persepsjonens karakter og graver frem språkets sanselige fundament. Har register og litteraturliste.

I tusen generasjoner betraktet mennesket seg selv som del av et større natursamfunn. Hvordan kunne vi ødelegge vår gamle gjensidighet med den naturlige verden? Hva vil det kreve av oss å gjenvinne et livgivende forhold til jorden? Økologen og filosofen David Abram har reist i blant annet Indonesia og Nepal for å utforske avhengigheten mellom menneskelig tenkning og det naturlige miljøet. Han baserer seg på kilder så ulike som Merleau-Pontys filosofi, balinesisk sjamanisme, apachenes historiefortelling og sin egen erfaring som anerkjent tryllekunstner. Med lysende innsikt utforsker han sansningens karakter og graver frem språkets sanselige fundament. «Etterlengtet og revolusjonerende», skrev Los Angeles Times da boken kom i USA.

Forlag Flux forlag

Utgivelsesår 2005

Serie Paradigmeserien

• "C.G. Jung - livsreisen - menneskets indre reise mot åndelig vekst og forvandling" av Vivianne Crowley
  • "Rom for stillhet - en gave til deg selv" av Kristin Flood
  • "Måtehold i grådighetens tid" av Henrik Syse
  • "Leve langsomheten - eller faren ved å kjøre moped gjennom Louvre" av Owe Wikström
  • "Kvinner som løper med ulver - myter og fortellinger om villkvinne-arketypen" av Clarissa Pinkola Estés
  • "Kunsten å være lykkelig - en håndbok i å leve" av Dalai Lama
  • "Kjærlighetens bøddel og andre fortellinger fra psykoterapien" av Irvin D. Yalom
  • "Øyeblikkets tyranni - rask og langsom tid i informasjonssamfunnet" av Thomas Hylland Eriksen
  • "Momo, eller Kampen om tiden" av Michael Ende
  • "Vidunderlige nye verden" av Aldous Huxley