Sandens gåte

av (forfatter) og Jon Winge (oversetter).

Flyt forlag 2005 Heftet

Boka handler om de to engelskmennene Davies og Carruthers, som legger ut på seiltur i Østersjøen med båten Dulcibella. Ute på sjøen, i det grunne sandfylte havområdet, som daglig må tømmes og fylles av tidevannet, avslører de to sjømennene noen tyske spioners planer om å invadere England.

Sandens gåte Skrevet av: Erskine Childers Boken beskriver to engelskmenns seilas i en knøttliten båt for vel 100 år siden. Området de seiler i er grunt og fullt av sandbanker, og to ganger i døgnet fylles og tømmes det av tidevannet. De gjør noen spennende oppdagelser om mulig invasjon av England... Boken har vært utgitt utallige ganger verden over og er også blitt filmatisert to ganger. På tross av at den ble skrevet for over hundre år siden, kan den leses som en moderne spenningsroman. Forfatteren og boken representerer hver for seg to meget interessante historier. Childers var ire, men kjempet for engelskmennene under Boerkrigen. Deretter ble han engasjert i IRA, der han drev med våpensmugling med sin 60 fot Colin Archer. Under første verdenskrig var han igjen å finne på britisk side. Boken fikk stor betydning for britenes forsvarstenkning. Denne utgaven inneholder en epilog av forfatteren som ikke har vært publisert på norsk tidligere. Boken er glimrende oversatt av Jon Winge.

Forlag Flyt forlag

Utgivelsesår 2005

Serie Skipsbiblioteket

Genre Spenning

Bøker om eventyrere

• "Parade's End - "Some Do Not..."; "No More Parades"; "A Man Could Stand Up-"; "The Last Post" (Penguin Modern Classics)" av Ford Madox Ford
  • "Riket av denne verden" av Alejo Carpentier
  • "Den umoralske" av Andre Gide