Murphy

Aschehoug 1991 Heftet

Murphy hører til Nobelprisvinneren Samuel Becketts tidlige og mer "tradisjonelle" produksjon, og har - i motsetning til senere romaner - en konkret handling. Det er allikevel hovedpersonen Murphys tilsynelatende tilfeldige strøm av tanker og assosiasjoner som er romanens sentrale innhold - en reise i sinnets labyrint. Pessimistiske Murphy er blitt fremmed for seg selv og andre, og i sin håpløse verden har han flere ganger vandret rundt "katedraler som det er for sent å komme inn i".

Utgivelsesår 1991

ISBN13 9788203167539

EAN 9788203167539

Serie Omega

Men høflighet og oppriktighet hører sammen, er det ene malplassert så er også det andre malplassert. Da er det bare stillheten å ty til, denne spinkle skillevegg mellom det halvt skjulte og det halvt avslørte, mellom den klossete løgn og den nødvendige løgn.

Heldigvis var Miss Carridge lite pratsom av seg. Når kroppsdunst og snakkesalighet inngår forening, finnes intet hjelpemiddel.

• "Sandens gåte" av Erskine Childers
  • "Parade's End - "Some Do Not..."; "No More Parades"; "A Man Could Stand Up-"; "The Last Post" (Penguin Modern Classics)" av Ford Madox Ford
  • "Samuel Beckett" av Torsten Ekbom
  • "Poe si tid - dikt" av Øyvind Berg