Finn veien, engel

av (forfatter) og Hans Heiberg (oversetter).

Cappelen 2001 Heftet

Eugene vokser opp i Altamont i Nord-Carolina. Faren er steinhugger, alkoholisert og ofte voldsom. Moren er driftig i forretninger, og forsøker tappert å innpode barna dannelsen hun selv er oppdratt i. Eugene kommer spesielt nær broren Ben, og sorgen er derfor stor når Ben blir syk og dør. Eugene kjenner seg som en outsider i byen, han ønsker seg bort. Ikke for å finne lykken, men for noe han ikke vet om. Romanen er Wolfes debut.

"Kan De finne om ikkje meir enn ei bok til som kjem på høgd med den av Thomas Wolfe, da har De verkelig gjort ein gjerning." Olav Duun

Da Eliza Gant hadde født yngstebarnet, Eugene, "hadde hun stirret dypt ned i de mørke øynene og sett noe som hun visste skulle gløde der inne bestandig, en dyp utilgjengelig og uoppløselig ensomhet, hun visste det var en fremmed som hadde fått liv i det mørke fanget hennes, en gjenganger i sitt eget sinn, ensom når han var alene og ensom når han var midt i verden. Fortapt."

Utkom første gang på norsk i 1933.

Oversatt av Hans Heiberg

Serie Cappelens klassikere

Genre Klassisk litteratur

Omtalt tid 1900-1945

Omtalt sted Sørøstlige stater

Han forstod at mennesker alltid er fremmede for hverandre, at ingen noensinne lærer en annen virkelig å kjenne, vi kommer til verden gjennom mors mørke fang uten å ha sett hennes ansikt, vi blir lagt i hennes arm som et fremmed vesen, og vi slipper aldri ut av de armene igjen hvilke armer som enn favner oss, hvilken munn som enn kysser oss, hvilket hjerte som enn varmer oss ... Aldri. Aldri. Aldri.