Rotvelte

av (forfatter) og Rune R. Moen (oversetter).

Gyldendal 2021 Innbundet

Olof var bare fjorten år da han tilsto drapet på tenåringsjenta Lina Stavred. Så forlot han bygda. En lys sommernatt tjuetre år senere svinger han av motorveien på impuls og kjører landeveien som fører til barndomshjemmet. I dusjen finner han faren sin død, drept med en jaktkniv. Politietterforsker Eira Sjödin har akkurat kommet tilbake til sin barndoms trakter for å ta vare på sin gamle mor. Under etterforskningen av drapet på Olofs far husker hun mer og mer fra sin egen barndom. Eira var ni år da Lina ble drept. Olof var gutten i marerittene hennes.

Utgivelsesår 2021

ISBN13 9788205550940

EAN 9788205550940

Serie Eira Sjödin (1)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Sverige

Tildelt litteraturpris Glassnøkkelen 2021

BOKOMTALE: Rotvelte av Tove Alsterdal. Leseeksemplar fra Gyldendal

Olof er ute på jobbreise da han kommer forbi bygda hvor han vokste opp. Det er tjuetre år siden han var der sist. Han forlot bygda etter at han hadde tilstått å ha drept ei ung jente. Han drar til barndomshjemmet sitt, der finner han faren drept i dusjen. Den noe yngre politietterforsker Eira Sjödin er også fra stedet, og har nettopp kommet tilbake for å ta seg av sin demente mor. Hun husker stadig mer fra sin barndom når hun jobber med saken.

Jeg har nå ferie, og kjenner at jeg ikke er helt i lesemodus om dagen. Spenningsnivået i historien varierte, men det var en fin bok. Jeg håper det kommer flere bøker om Eira senere.

Les hele omtalen her

Spennende og med noen tvister underveis! Tove Alsterdal er verdt å bruke noen timer på.

Ikke veldig spennede, men helt grei krim fra svensk småby.

Likte denne boken godt. Får litt frysninger av hvor godt Alsterdal beskriver "bygdedyret". Lettlest og fin. Hørte den som lydbok. Anbefales.

Egen liste over leste bøker

• "Paradis - kriminalroman" av Frøydis Lilledalen
  • "Synkehull" av Tove Alsterdal
  • "Antatt skyldig - ...når marerittet blir virkelighet..." av Kjell Arvid Nilssen
  • "Datter savnet" av Anna Jansson
  • "Tyster - en Robert Vinter-roman" av Tore Aurstad