Roten til det onde

av (forfatter) og Birgit Owe Svihus (oversetter).

Gyldendal 2014 Innbundet

Dette er den andre boka i en trilogi om politimannen Michele Balistreri.

Italias svar på Stieg Larssons Millenium trilogi

Libya, 1958. Michele Balistreri vokser opp i et internasjonalt miljø i den italienske kolonien Libya, blant rikfolk og fattige, muslimer og katolikker, blant italienere, amerikanere og libyere. Michele har tre kompiser, alle med forskjellig bakgrunn, og de holder sammen i tykt og tynt og stiller opp for hverandre. De deler blod og blir «blodsbrødre», et løfte de tar seriøst.
Guttene driver med lek og moro, men etter hvert blir aktivitetene mer lyssky. Først da de begynner å bli voksne, strammer den politiske situasjonen seg til rundt dem, og det blir farligere. Gaddafi kommer til makten og vil løsrive Libya fra Italia. Er det nok å være brødre i blodet når storpolitikk, penger og religion vil skille dem?
Samtidig skjer det flere dødsfall som påvirker familiene til de fire guttene, og som får alvorlige konsekvenser for resten av livet deres. Alle italienere blir tvunget ut av Libya, og Michele må starte sitt nye liv i Roma. Opplevelsene fra Libya gir ikke slipp, og han står overfor mange valg.
Handlingen begynner i Libya mens landet er italiensk koloni og flytter seg videre til Italia og Roma.

Utgivelsesår 2014

• "This was a man" av Jeffrey Archer
  • "Nådeløs vår" av Louise Penny
  • "Den ubehagelige sannheten" av William Landay
  • "Gullungen" av C.J. Tudor
  • "Den sanne historien om Pinocchios nese - en roman om en forbrytelse" av Leif G.W. Persson
  • "Paris - en roman" av Edward Rutherfurd
  • "Gode naboer" av Ryan David Jahn