Røtter

Dreyer 1977 Innbundet

Forlag Dreyer

Utgivelsesår 1977

ISBN13 9788209015223

De som ikke har lest Røtter av Alex Haley, vet ikke hva de har gått glipp av. Dette må være noe av det mektigste og mest altoppslukende innen litteratur. Haley lager en herlig mix av historie, mellommenneskelige relasjoner og myter. Og historiens stemme går gjennom sju generasjoner; deres liv, tanker og følelser. Leseren sitter næmest spikret fast under lesning. Fortellingen er så intens, så detaljert, og så følelsesladet at du leordennever deg inn i historien som et øyenvitne. Hver side i den 660 siders lange boka, hvert avsnitt, hver setning; til og med hvert ord har en mening. Her er ingen ting overflødig. Historien og alle inntrykkene er til å bli matt av. Det gir perspektiv og forståelse. Som Haley skriver i etterordet: Slavehandel og slaveri er menneskehetens største brist. Denne boka viser at derom er det ingen tvil.
Alex Haley fikk Pulitzerprisen for denne boka.

• "Dommen" av Hanna Kvanmo
  • "Analfabeten" av Agota Kristof
  • "Paradis" av Abdulrazak Gurnah
  • "Når landet mørknar - roman" av Tore Kvæven
  • "Svik 1938" av Kjell Westö
  • "Før plogen din over de dødes knokler" av Olga Tokarczuk
  • "Schindlers liste" av Thomas Keneally
  • "Fedre og sønner" av Ivan Sergejevitsj Turgenjev
  • "Den største forbrytelsen - ofre og gjerningsmenn i det norske Holocaust" av Marte Michelet
  • "Den siste viking" av Johan Bojer
  • "Mønsteret rakner" av Chinua Achebe