Revolusjon!

Frankrikes blodige år

av (forfatter) og Kjell Olaf Jensen (oversetter).

Schibsted forlagene 2007 Innbundet

Boka handler om den franske revolusjonen i 1789-1799. Den viser hvordan denne revolusjonen skulle komme til å påvirke livene til mennesker i både Europa, Amerika, Afrika og Asia. Du får møte bl.a. Robespierre, Danton, Marat, Mirabeau, Marie-Antoinette og Ludvig 16.

Herman Lindqvist gir oss et levende bilde av hendelsene fra disse urolige årene i Frankrikes historie. Her er dramatiske beretninger om krig og terror, folkets opprør, stormingen av Bastillen, revolusjonsdomstoler, diktatur og giljotineringer, men han tar også for seg aktørene og deres skjebner: Ludvig 16., Marie Antoinette, Robespierre, Danton, Marat og Napoleon m.fl. Den franske revolusjon fikk stor betydning for utviklingen i Europa både politisk og ideologisk. Dens berømte slagord frihet, likhet og brorskap og erklæringen om menneskerettighetene har i sterk grad preget den demokratiske utvikling i Europa, og ikke minst kan vi spore tankegods herfra i den norske Grunnloven av 1814. Om denne boken har Herman Lindqvist sagt følgende: "Min hensikt er å skrive en historiebok for alle som sov i historietimene på skolen og som aldri har lest en historiebok. Jeg vil fortelle om den franske revolusjonen for vanlige lesere slik historien aldri er blitt fortalt før."

Forlag Schibsted forlagene

Utgivelsesår 2007

Omtalt tid 1700-tallet

Omtalt sted Frankrike

(om Gustav 3. kontrarevolusjonære planer i 1791)
Europa var mer splittet enn i dag. Ingen av de 330 statene eller selvstendige områdene var noen egentlig nasjonalstat. Det var fyrstene som bestemte, og de beskjeftiget seg stadig med innviklede intriger, kriger og maktspill mellom statene. Alle hadde problemer som sto deres hjerte nærmere enn den franske kongens ulykker. For dem ble den franske revolusjon bare et nytt kort å spille med – kunne de benytte seg av den på noen måte. Russland og Preussen var opptatt med delingen av Polen, Østerrike kjempet med opprør i provinsene og lå i krig mot flere tyske fyrstedømmer og England var begeistret over Frankrikes kollaps, for alt som var dårlig for Frankrike, var godt for Englands verdenshandel og kolonibestrebelser. Fyrstene ville vente og se om ikke Frankrike kunne bli et nytt Polen, som ville synke langsomt sammen og også bli modent for oppstykking.

Mannen som skulle mette de sultne og varme de forfrosne, var landets finansminister, som nå også var dets fungerende statsminister, Jacques Necker - sveitseren og banksjefen, protestanten og utlendingen som var blitt enormt populær i det katolske Frankrike. Hans velsmurte kanselli forsto seg godt på å la den riktige sorten informasjon sive ut, og like god var han til å tie stille med andre opplysninger.

• "Columbus" av Herman Lindqvist
  • "Solkongen - historien om Ludvig 14." av Herman Lindqvist
  • "Attila - barbarkongen som utfordret Romerriket" av John Man
  • "Karl Johan - Jean Bernadotte - soldaten som ble konge" av Herman Lindqvist
  • "Perserkrigene - det første verdensimperium og kampen om vesten" av Tom Holland
  • "Tordenskjold - en biografi om eventyreren og sjøhelten" av Dan H. Andersen
  • "1812 - Napoleons russiske tragedie" av Adam Zamoyski
  • "Historien om Spania" av Herman Lindqvist
  • "Alexander - Ammons spådom" av Valerio Massimo Manfredi
  • "Armfeldts armé - historien om en katastrofe" av Geir Pollen
  • "Ufredsår - om den svenske stormaktstiden og en mann i dens midte" av Peter Englund
  • "Marco Polo - reisen til Xanadu og Kublai Khans eventyrlige rike" av John Man