Columbus

av (forfatter) og Ragnar Aschim (oversetter).

Schibsted forlagene 2006 Innbundet

Columbus blei ikke tatt alvorlig i si samtid. Han blei ikke betrakta som seriøs, og i tillegg blei han oppfatta som forfengelig, egosentrisk, brautende og grådig. Boka handler om mannen som var overbevist om at han hadde funnet sjøveien til India, og som på tross av at han aldri skjønte at han hadde oppdaga et nytt kontinent, har blitt en av den vestlige historiens største helter. Har personregister.

Forlag Schibsted forlagene

Utgivelsesår 2006

Omtalt tid 1400-tallet

Omtalt person Christoffer Columbus

Vi vet hvordan han tenkte og hvordan planene hans tok form, for forskerne har til sammen funnet over 2000 notater med Columbus' håndskrift, i margen, mellom linjene elelr på forsatsbladene i biblioteket han etterlot seg. Notatene er spontane tanker og refleksjoner, nedtegnet i all hast. Han var en kritisk leser kun på ett eneste punkt. Han droppet bøker som ikke stemte med hans egne oppfatninger.

Bare et menneske med Admiralens utrolig skarpe blikk kan i det harde været ha sett et lite vokslys eller en fakkel inne på land klokken ti om kvelden, da de lå cirka 30 sjømil fra kysten. For ham var det naturlig. Han som allerede i Castilla kunne se Cipango på den andre siden av oseanet, han var naturligvis også den første som så lysene i India. Noe annet ville ha vært helt utenkelig. Han så alltid det han ville se.

• "Attila - barbarkongen som utfordret Romerriket" av John Man
  • "München" av Robert Harris
  • "Historien om Spania" av Herman Lindqvist
  • "Joseph Goebbels - en biografi" av Lars Ericson Wolke
  • "Revolusjon! - Frankrikes blodige år" av Herman Lindqvist
  • "Utbruddet av andre verdenskrig - Hitlers angrep på Polen i 1939" av Marco Smedberg
  • "Karl Johan - Jean Bernadotte - soldaten som ble konge" av Herman Lindqvist
  • "Solkongen - historien om Ludvig 14." av Herman Lindqvist