Resten av dagene vil drukne i fjorden

Cappelen Damm 2018 Innbundet

Resten av dagene vil drukne i fjorden er en intens roman om det å vokse opp under vanskelige forhold og det å forsere store hindre.

Sommeren 2011. Vilde er femten år og forelsket i to år eldre Stig. Vissheten om at hun kan ha arvet morens genetiske sykdom er i ferd med å ødelegge henne. For å støtte Vilde, velger Stig å ikke reise til Utøya slik han hadde planlagt. I dagene etter terrorhandlingen fører beslutningen først til lettelse. Men overlevelsesskylden tærer på ham. Er de i stand til å finne frem til hverandre igjen? Kan du noensinne redde noen andre?

Vinteren 2012 står Vilde på bybroa i Stavanger og vurderer å hoppe. Da hun hører noen nærme seg, lukker hun øynene, for den som kommer kan vel umulig være der?

ISBN13 9788202599423

EAN 9788202599423

Dette er en poetisk og klok fortelling om en ung jentes ensomme kamp mot både ytre og indre demoner.
Ingen av oss vet når vi skal dø, men hvordan er det å ha et ekstra lag av usikkerhet hengende over deg når du bare er en tenåring og i tillegg er alene om å stelle din syke mor?

Salvesen skriver vakkert, og setningene hans griper deg og holder deg fast til siste side.

• "Tankevirus" av Hanne H. Brorson
  • "Draumar betyr ingenting" av Ane Barmen
  • "Gutten på toppen av fjellet" av John Boyne
  • "Ingen savner Edward Niema" av Eivind Larssen
  • "Irma Dahl - den dedikerte begravelsesagenten" av Kristine S. Henningsen
  • "Oktoberbarn - roman" av Linda Boström Knausgård
  • "Jane Ashlands gradvise forsvinning - roman" av Nicolai Houm
  • "Da jeg var usynlig - de trodde han var hjernedød, men han skjønte alt de sa" av Martin Pistorius
  • "Det jeg leter etter, finnes ikke her - roman" av Mari Tveita Stagrim
  • "Karthago" av Joyce Carol Oates