Omtale fra forlaget
Gunn Hild Lem tar for seg argumenter for og imot kritikk av religion og religiøsitet i denne boka. Hvor går grensene for hva som er greit? Målet med denne lille boka er å få leseren til å reflektere over sin holdning til dette temaet, slik at han lettere kan gjøre seg opp en egen, kvalifisert mening. Gunn Hild Lem(f. 1975) har cand. mag. i humanistiske fag fra Universitetet i Oslo og en master i ledelse fra BI, er skribent, foredragsholder, podcastleder og leksikonredaktør. Lem har tidligere gitt ut bøkene Sorg og sommerfugler (Aschehoug 2010) og Måneskinnsnatten (Aschehoug 2011). Hun har også vært gründer, administrasjonsleder og designer med erfaring både fra det offentlige og det private næringsliv.
Forlag Humanist forlag
Utgivelsesår 2014
Format E-bok
ISBN13 9788282820622
EAN 9788282820622
Serie Pro et contra
Språk Bokmål
Sider 149
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verketEthvert menneske befinner seg til enhver tid i sentrum av sin egen tilværelse og sitt eget synsfelt. Alle andre befinner seg alltid rundt oss. Dette faktum er opphav til en rekke misforståelser og vrangforestillinger. Som at nettopp det jeg tror på alltid er opprinnelig eller naturlig og derfor også sant. Det er ikke bare en vrangforestilling, det er også en ansvarsfraskrivelse i en moderne verden.
Enhver tekst som finnes, er skrevet av noen. Selv om Gud skulle vise seg å finnes (også om han/hun alene ikke kommer fra noe sted og faktisk er sentrum for tilværelsen generelt), har han ikke skrevet ett eneste ord. Det har forøvrig heller ikke Jesus eller Muhammed.
Hitler påla alle barn i den offentlige tyske skolen å begynne dagen med en bønn til Jesus. Goebbels og Göring forble i den katolske kirke til sin død. Hitler ønsket å lære fra Den katolske kirke. Han ville selv være som paven - ufeilbarlig, øverste leder med et solid grep nedover.
Religionskritikken må strebe etter det gode for å være berettiget - sannhet, kunnskap, frihet og et bedre liv for mennesker.
Alle vet at man må være forsiktig med å kritisere islam for kraftig, fordi det finnes en reell trussel som gjør at vold kan forekomme når som helst.
En nagende mistanke sa, lenge før jeg sluttet å tro det, at en Gud som kan holde ut med, eller endog ønske, at milliarder - eller bare noen få stykker, for den del - skal fortsette å eksistere i helvete uten mulighet for benådning, ikke kan være helt god. Problemet var at akkurat den følelsen kunne ikke ytres. Ikke som et åpent spørsmål, og i hvert fall ikke som en åpen anklage.
9 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket