12 regler for livet

en motgift mot kaos

av (forfatter), Ethan Van Sciver (illustratør) og Gunnar Nyquist (oversetter).

Gyldendal 2018 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp bøker hos haugenbok.no Kjøp eller selg boka hos Bookis!

Hva trenger alle mennesker i den moderne verden å vite?

Den anerkjente - og kontroversielle - psykologiprofessoren Jordan Petersons svar på dette vanskelige spørsmålet kombinerer innsikt fra eldgamle kulturer med forbløffende åpenbaringer fra den aller siste vitenskapelige forskningen.
Hva kan nervesystemet til en hummer fortelle oss om å rette ryggen og oppnå suksess i livet? Hvorfor anså egypterne evnen til å være oppmerksom som den høyeste guddom? Hvilken vanskelig retning i livet venter mennesker som blir bitre, arrogante og hevntørste? Peterson slår opp et bredt lerret og diskuterer disiplin, frihet, eventyr og ansvar - destillert ned til 12 praktiske og dypsindige regler for livet. 12 REGLER FOR LIVET tar livet av mange moderne floskler om vitenskap, tro og den menneskelige natur, og utvider og foredler leserens tanke og bevissthet.
«I en egen intellektuell liga ... Peterson kan håndtere de vanskelige tema og gjøre dem underholdende. Dette er grunnen til at Youtube-videoene hans har 35 millioner seere. Han er i ferd med å bli det nærmeste akademia har en rockestjerne.» The Observer
«En av mest stimulerende intellektuelle tenkerne i vår tid - fryktløs og lidenskapelig.» The Guardian
#1 på Amazon.com.

ISBN13 9788205515918

EAN 9788205515918

Jordan Peterson er tidens mest omtalte filosof, så jeg hadde visse forventninger til denne boka. Som selvhjelpsbøker flest er dette en god blanding av øyeåpnende påstander, selvfølgeligheter, utopier og store ord.

Det som er å si om hans budskap, er at det vil skape temmelig kantete mennesker dersom det følges bokstavelig. Ta for eksempel rådet om å rydde i eget hus før man kritiserer andre (sånn omtrent). Det er alltid smart å begynne med seg selv, men å gi andre råd fra en opphøyd posisjon (som JP mener man skal oppnå før man begynner å spre visdom til andre), er en skummel tanke. "Jeg er helt i vater - du min venn skal få noen sannhetens ord fra meg."

Jordan Peterson synes å mene at ingenting skal feies under teppet, men legger til at man i så fall må være beredt til å ta konsekvensene av den fulle åpenheten.

Engasjerende bok som setter tankene i sving.

Jeg liker han. Han er belest, han er intelektuell, han tror på hardt arbeid, han er utholdende og han skriver godt - whats not to like? Ikke alt jeg er 100% enig med, men hvem er det nå man er det med? Jeg er ikke en gang bestandig 100% enig med meg selv. Ambivalens skaper spenning.

Det er mange kjente temaer fra psykologien i denne boken. Kobling mellom psykologi og det nye og gamle testamentet var imidlertid ny for meg. (Boken inneholder også referanser til mange andre filosofer og forfattere.) Peterson skriver poengtert og overbevisende, (selv om jeg ikke alltid blir overbevist eller er enig.) Flere steder er det også tydelig at Peterson er en nordamerikansk akademiker med stor skepsis til "europeisk sosialisme".

Noen er aktive, andre passive. De kan være engstelige eller rolige. For hver person som strever etter å oppnå noe, er det en annen som er likeglad. Disse forskjellene kan være en uforanderlig og integrert del av et individ i større grad enn en optimist kanskje antar eller ønsker. I tillegg kommer sykdom, mental eller fysisk, påvist eller usynlig, som ytterligere begrenser eller former vårt liv.

Folk som lever etter de samme levereglene, er gjensidig forutsigbare for hverandre. De handler i samsvar med hverandres forventninger og ønsker. De kan samarbeide. De kan også konkurrere i fredelige former fordi alle vet hva de kan forvente av hverandre. Et felles trossystem, dels psykologisk, dels praktisert, forenkler alle - både i egne øyne og i andres. Felles tro gjør også verden enklere fordi folk som vet hva de kan forvente av hverandre, kan samarbeide om å temme omgivelsene. Det finnes kanskje ikke noe viktigere enn å opprettholde denne organiseringen - denne forenklingen. Blir den truet, kan den ryste hele den store statsskuta.
Det er ikke egentlig det at folk vil kjempe for det de tror på. Det er heller at de vil kjempe for å opprettholde samsvaret mellom det de tror, det de forventer og det de ønsker. De vil kjempe for å bevare overensstemmelsen mellom det de forventer og hvordan alle andre opptrer. Det er nettopp bevaringen av den overensstemmelsen som gjør at vi kan leve sammen i fred, forutsigbarhet og produktivitet. Det reduserer usikkerheten og den kaotiske blandingen av utålelige følelser som den usikkerheten uvegerlig frembringer.

• "Man's Search for Meaning - The Classic Tribute to Hope from the Holocaust" av Viktor E. Frankl
  • "Den edle kunsten å gi f**n - en uventet tilnærming til å leve et godt liv" av Mark Manson
  • "Factfulness - ti knep som hjelper deg å forstå verden" av Hans Rosling
  • "Hvordan vinne venner" av Dale Carnegie
  • "Outliers - The Story of Success" av Malcolm Gladwell
  • "21 tanker for det 21. århundre" av Yuval Noah Harari
  • "Sapiens - A Brief History of Humankind"
  • "Homo deus - en kort historie om i morgen" av Yuval Noah Harari
  • "Homo Deus - A Brief History of Tomorrow" av Yuval Noah Harari
  • "Det magiske vendepunktet - når små ting skaper store endringer" av Malcolm Gladwell
  • "Islam - den 11. landeplage" av Hege Storhaug
  • "Syv korte leksjoner i fysikk - fra de minste partikler til de største galakser" av Carlo Rovelli