Regnbuen

av (forfatter) og Peter Fjågesund (oversetter).

Bokvennen 2009 Innbundet

Dette er en slektssaga som omhandler tre generasjoner av familien Brangwen i midt-England fra midten av 1800-tallet og frem mot 1. verdenskrig. Romanen dekker et bredt sosialhistorisk lerret, fra den tradisjonstro bonden Tom Brangwen, som langsomt blir omgitt av industri og gruvedrift, til barnebarnet, Ursula Brangwen, en moderne kvinneskikkelse som med dype røtter i fortiden gjør opprør mot både familie og tradisjon.

Regnbuen er en storslått slektssaga som omhandler tre generasjoner av familien Brangwen i midt-England fra midten av 1800-tallet og frem mot 1. verdenskrig. Romanen dekker et bredt sosialhistorisk lerret, fra den tradisjonstro bonden Tom Brangwen, som langsomt blir omgitt av industri og gruvedrift, til barnebarnet, Ursula Brangwen, en moderne kvinneskikkelse som med dype røtter i fortiden gjør opprør mot både familie og tradisjon. Skikkelsene i Lawrences roman er ikke bare uforglemmelige i sin fulltonende og usentimentale menneskelighet; de er også omgitt av et landskap som med sin dype mytiske og religiøse klangbunn skaper et univers som vil berøre stadig nye generasjoner lesere.

Forlag Bokvennen

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788274882072

EAN 9788274882072

Genre Klassisk litteratur

Omtalt tid 1900-1914 1800-tallet

Omtalt sted England

Denne romanen kaller på en mengde adjektiver, det er en kraftfull, episk og nesten messende tekst. Menneskene i boka er drevet av voldsomme og ville krefter, de forstår ofte (som regel?) ikke hvorfor de handler som de gjør og minner meg litt om Vigelands statuer der de står steile og solide opp mot hverandre. Lidenskap er alt, på en måte, og dette er det motsatte av lavmælt. Det handler om forholdet mellom en selv og andre, om avstand og nærhet. Vi får også skildringer av fremmedgjøringen og hesligheten i det ny-industrialiserte britiske samfunnet sent på 1800-tallet. Boka er til tider svært oppslukende og har et udiskutabelt særpreg, men den gjentar seg selv mye også, og blir veldig lang.

Kvalitet som varer - generasjon etter generasjon.

Da det er Jessheim dagene her i Ullensaker , har jeg handlet bøker på tilbud i dag. Jeg fikk kjøpt alle disse for 200 kroner . ( innbundne bøker.) Flott om noen har en kommentar om hver enkelt av bøkene.

Min liste over de ti viktigste romaner i Storbritannias litteratur

• "Heroisme og svik - en roman om Vidkun Quisling" av Kolbjørn Brekstad
  • "Vi må ha en aspidistra" av George Orwell