Raven's Gate (The Gatekeepers)

Scholastic Paperbacks 2008 Paperback

Se på denne utgaven hos amazon.com Kjøp boka hos ark.no

Forlag Scholastic Paperbacks

Utgivelsesår 2008

Format Paperback

Denne serien har jeg egentlig visst om veldig lenge, men jeg har hatt så mye annet å lese så den kom på ventelista. Men da jeg endelig tok meg tiden til å sjekke ut bøkene, synes jeg at de så veldig spennende ut. Jeg bestemte meg for å kjøpe de, men jeg måtte ha en spesiell utgave. Coveret med en ravn synes jeg så fantastisk ut. Jeg bare elsker det. Resten av serien også, så jeg måtte bare kjøpe alle sammen.

Boka handler om Matt, en 14 år gammel gutt, som kommer i trøbbel etter å ha brutt seg inn i et varehus sammen med en "venn". Matt er ikke akkurat et englebarn, og har kommet i trøbbel før også. Foreldrene hans døde i en bilulykke da han var liten, og han har bodd med tanten sin, Gwenda, og kjæresten hennes. Gwenda, og noen andre bestemmer seg for at Matt skal bli sendt til Lesser Malling, med hans nye verge Mrs. Deverill. Mrs. Deverill bor på en gård, og Matt blir tvunget til å jobbe. Men noe helt annet forgår også på gården. Faktisk over hele Lesser Malling, og Matt har havnet midt oppi det.

Five Gatekeepers
One Force Against Evil

Man skjønner at Matt ikke er en helt vanlig tenåring. Han har en ganske dyster fortid, men jeg synes Horowitz klarer å fortelle om den fortiden veldig bra. Man får vite mer og mer utover i boka. Matt har noen hemmeligheter, og de avsløres litt etter litt. Han vet selv at han er spesiell.
Matt har et dilemma helt på starten av boka. Han har ganske mange problemer som er lett gjenkjennelige for ungdom, og derfor er det veldig gøy å lese om ham.

Selv om det ikke er en så stor bok, synes jeg at Anthony Horowitz har fått med veldig mye. Boka er spennende hele tiden. Etter hvert skjønner man at det er noe galt i Lesser Malling. Man skjønner også at det er noe rart med Mrs. Derverill.
Det er veldig mange spørsmål man for etter hvert som man leser. Horowitz har klart å besvare spørsmålene gjennom teksten veldig bra. Man får ikke vite alt med en gang. Det kommer litt etter litt.

Boka var forsåvidt spennende, så jeg fikk lyst til å starte på andre bok med en gang! Andre bok heter Evil Star.

Se også her!

We live in an age where there is no room for the impossible.

• "Nightrise (The Gatekeepers)" av Anthony Horowitz
  • "Coraline" av Neil Gaiman