Pushwagners Soft City

No Comprendo Press 2008 Heftet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp bøker hos haugenbok.no

Billedromanen handler om en familie, bestående av mann, kone og barn som bor i Soft City. Vi følger dem gjennom en hverdag fra de står opp og går på jobb, til de legger seg.

Forlag No Comprendo Press

Utgivelsesår 2008

Språk Engelsk

Tildelt litteraturpris Årets vakreste bøker 2009

På slutten av 60-tallet klekket Pushwagner ut Soft City sammen med forfatteren Axel Jensen. Axel Jensen samarbeidet med Pushwagner om illustrasjoner til enkelte av bøkenes sine. Soft City var lenge borte, men ble gjenfunnet og til slutt utgitt som grafisk roman i 2008.

Soft Ciy er en samfunnskritisk og deprimerende framtidsskildring. Alt er grått og ensformig. Dag Solstad har sagt om Soft City at “vi har glemt fremmedligjørheten og reduksjonen av det mennesklige i samfunnet” og at Soft City “gjør oss oppmerksomme på sløvheten i oss selv”.

Gjennom en familie bestående av mor, far og barn får vi innblikk i hverdagslivet i Soft City. Mor er husmor, eller “Facade Opera” som de kalles. Far har hatt, frakk og stresskoffert og jobber i krigsindustrien. Dagen er evinnelig ensformig og en får et klart inntrykk av at alt vil gjenta seg i det uendelige. Det finnes ikke muligheter for utskeielser eller subkulturer. Alt er kontrollert, selv det tilfeldige.

Det overraskende og utmattende ved Soft City er at det tilsynelatende ikke er noen som tar det ille opp at samfunnet er slik. kanskje kan noen drømme seg bort, men vi får ingen klare fornelmelser av at Soft Citys innbyggere føler avresjon mot hverdagen sin. Tvert imot er de fornøyde når de kan våkne om morgenen og endelig være tilbake i virkeligheten.

Soft City føles smertefull aktuell i dag også, førti år etter at den ble til. Vi kan spørre oss selv om vi etterstreber et samfunn der alt er tilsynelatende strømlinjeformet og perfekt. Et sted hvor alle bør, eller skal være like? Vi skal ha fin jobb, fine meninger, fin kjæreste, fin facebookside, fin utdannelse, fine klær, fin mobil, fine barn, fint utseende, fine manerer. Altså følge den motstandsløse og behagelige malen. Bli forbausende like og enige – uten helt å skjønne hvorfor det bør være slik. På den måten er Soft City en tankevekker i forhold til vår egen hverdag. Den gjør oss oppmerksomme på en sløvhet i oss selv, slik Solstad formulerer det.

Et knippe tegneserier som i større eller mindre grad havner innunder den dystopiske sjangeren. Liker du dystopisk litteratur har jeg en liste her, samt en egen tredelt liste for unge voksne her: del 1, del 2, del 3.

Jeg har ikke lest alle selv, og kan ikke gå god for at alle passer like godt. Om du oppdager noen som absolutt ikke hører hjemme, så si gjerne i fra. Det finnes ulike meninger om hva som kan kalles dystopi. Noen mener at sjangeren må begrenses til kun klassiske orwellske settinger, andre åpner for en bredere definisjon der mange post-apokalyptiske historier også får plass. Jeg styrer unna store mengder ren post-apokalypse, men noen passer inn allikevel.

Forslag til serier som burde være på lista mottas med takk.

Ettersom jeg altfor sjelden har nok timer i døgnet til å lese det jeg har virkelig lyst til, trenger jeg en liste over hva jeg skal kose meg med i juleferien :) En del leser jeg om igjen, man får safe når man har bare en uke fri :)

• "Pushwagner" av Petter Mejlænder
  • "Monsieur Jean" av Philippe Dupuy