Kylling med svisker

av (forfatter), Marjane Satrapi (illustratør) og Asbjørn Øverås (oversetter).

No Comprendo Press 2006 Heftet

Vi er i Teheran i 1958. Nasser Ali Khan er en berømt musiker, med kone og tre barn. Hans tar, et persisk strengeinstrument, er blitt ødelagt, og etter flere mislykkede forsøk på å finne en erstatning gir han opp, og bestemmer seg for å dø. Tegneserien beskriver Nasser Ali Khans siste åtte dager. Fortellinger går både fremover og tilbake i tid, og en tragisk kjærlighetshistorie står sentralt. Etter hvert faller brikkene i Nasser Ali Khans liv på plass, og vi forstår gradvis dybden i hans avgjørelse om å forlate livet.

Forlag No Comprendo Press

Utgivelsesår 2006

Omtalt tid Etterkrigstiden

Omtalt sted Iran

Omtalt person Nasser Ali Khan

Ville en mann skrive et kjærlighetsdikt til kvinnen han har ektet og som skjeller ham ut fire ganger om dagen?

Tror du noen hadde skrevet en bok om Romeo og Julie hvis de hadde fått seks unger?

• "Amerikansk kineser" av Gene Luen Yang
  • "Embroideries" av Marjane Satrapi
  • "Fotografen" av Guibert
  • "Danse på teppet" av Anna Fiske
  • "Shenzhen - A Travelogue From China" av Guy Delisle
  • "Fem tusen kilometer i sekundet" av Manuele Fior
  • "Epileptic" av David B.
  • "Ser du meg nå? - en tegnet roman" av Tor Ærlig
  • "Monsieur Jean" av Philippe Dupuy