Prinsessen av Cleves

av (forfatter) og Anne-Lisa Amadou (oversetter).

Gyldendal 2000 Innbundet

Gjennomsnittlig terningkast: 4.00 (7 terningkast.)

42 bokelskere følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp bøker hos haugenbok.no Kjøp boka hos Bookis!

Selg boken hos

Selg boka hos Bookis!

Omtale fra Den Norske Bokdatabasen

Romanen blir regnet som den første franske kjærlighetsroman og den første psykologisk-analytiske romanen, og handler om Prinsessen av Clevès og hertugen av Nemours. Disse to er hoffets skjønneste kvinne og staseligste kavaler, og som skapt for hverandre. Det eneste som skiller dem er prinsen av Clèves, hennes ektemann. Boka handler om hvorfor de ikke kan få hverandre, ikke engang når hun er blitt enke. Da romanen kom ut i 1678, ble den lest både som en skildring av hoffet til Henrik II, nesten hundre år tidligere, og som en indirekte beskrivelse av forfatterens egen samtid og hoffet rundt Ludvig XIVs Versailles.

Omtale fra forlaget

Prinsessen av Clèves betraktes som den første franske kjærlighetsromanen og den første psykologisk-analytiske romanen. Det er en intens roman om følelser, og om å avstå fra følelser. Nå foreligger denne europeiske klassikeren for første gang på norsk, oversatt og med etterord av Anne-Lisa Amadou. «Aldri hadde hoffet hatt så mange skjønne kvinner og så mange statelige menn; og det virket som om naturen hadde funnet glede i å plassere sine vakreste gaver hos de mest fornemme blant prinser og prinsesser. Madame Elisabeth av Frankrike som senere ble dronning av Spania, var begynt å legge for dagen et forbløffende vidd og den uforlignelige skjønnhet som skulle bli henne så skjebnesvanger. Maria Stuart, dronning av Skottland, som nylig hadde ektet Frankrikes kronprins, og som ble kalt «la Reine Dauphine», var fullkommenheten selv både på legeme og sjel: Hun var blitt oppdradd ved det franske hoff og hadde tilegnet seg alle dets utsøkte manerer. Hun hadde dessuten så mange medfødte anlegg for alle skjønne kunster, at tross sin unge alder skattet hun dem og forstod seg bedre på dem enn noen annen. Dronningen, hennes svigermor, og Madame, kongens søster, dyrket også poesi, teater og musikk. Frans den førstes forkjærlighet for diktekunsten var fremdeles levende i Frankrike; og siden kongen, hans sønn, dyrket legemets idretter, var alle fornøyelser representert ved hoffet; men det som gjorde dette hoffet så smukt og majestetisk, var dets store antall prinser og høye adelsmenn av enestående kvalitet. De jeg her vil omtale var alle, hver på sitt vis, sin samtids stolthet og pryd.»

Bokdetaljer

Forlag Gyldendal

Utgivelsesår 2000

Format Innbundet

ISBN13 9788205272873

EAN 9788205272873

Serie Gyldendal klassiker

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1600-tallet

Omtalt sted Frankrike

Språk Bokmål

Sider 186

Utgave 1

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokelskeres terningkastfordeling

1 2 1 2 1 0

Bokomtaler

Prinsessen av Clevés er dypest sett en eksistensialistisk roman. En tiltider medrivende sådan, og visstnok Frankrikes første. Som kjærlighetshistorie forekom boken meg for søkt. (Videre bør det første kapitlet skumleses; her er først og fremst en oppramsing av kongelige og maktpolitiske bipersoner.)

Men som eksistensiell roman lykkes den, i hvert fall delvis. Dette takket være gripende beskrivelser av prinsessens følelsesliv og emosjonelle utvikling.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

En gripende kjærlighetsroman - visstnok den første i sitt slag. Ei syttenårig jente blir virvlet inn inn i et overklassemiljø av intriger og romanser hvor det samtidig legges vekt på en uklanderlig oppførsel. Riktignok er alle like vakre og veltalende som i filmstjernenes Hollywood, men et anonymt brev (den tids e-post) på avveie er nok til å sette i gang et skred av personlige ulykker. Forfatteren er svært dyktig i å beskrive forvirringen og de mostridende følelser som den unge hovedpersonen går gjennom etter sitt giftermål med den prektige fyrsten av Clèves, i det hun forsent møter den langt mer tiltrekkende hertugen av Nemours.

I løpet av romanen går hovedpersonen fra først å vektlegge hva som sømmer seg (det vil si hva andre måtte mene) til en personlig overbevisning om "en plikt som bare eksisterer i min egen bevissthet." I dette tilfelle en form for stahet som ikke skaper lykke for noen.

Amadous oversettelse fra 2000 følger en konservativ bokmålsnorm. Jeg stusser jo på at selv ektefeller er dis, men det er vel tilsiktet.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket


Sitater fra dette verket

Hun var så vakker den dagen at han ville ha blitt forelsket i henne, om han ikke allerede hadde vært det.

Godt sagt! (4) Varsle Svar

«Hvis du dømmer etter det ytre her på stedet,» svarte Madame de Chartres, «vil du ofte ta feil: Det man kan se, er nesten aldri sannheten.»

Godt sagt! (2) Varsle Svar

«Monsieur de Nemours hadde rett i å bifalle at hans elskerinne gikk på ball,» sa la Reine Dauphine med et smil. «Den gang var det så mange kvinner som gjorde krav på denne tittelen at hvis de ikke hadde vært der, ville ballsalen ha vært nesten tom».

Godt sagt! (2) Varsle Svar

De fleste mødre forestiller seg at det er tilstrekkelig aldri å snakke til unge mennesker om elskov og kurtise for å holde dem borte fra det. Madame de Chartres var av motsatt mening [...].

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket

Lister som inneholder dette verket

Bloom skriver om "The Aristocratic Age" (år 1321-1832):
- - - It is a span of five hundred years from Dante's Divine Comedy through Goethe's Faust, Part Two [1321-1832], an era that gives us a huge body of reading in five major literatures: Italian, Spanish, English, French, and German. In this and in the remaining lists, I sometimes do not mention individual works by a canonical master, and in other instances I attempt to call attention to authors and books that I consider canonical but rather neglected. From this list onward, many good writers who are not quite central are omitted.

Link til boken her på Bokelskere.no.


Godt sagt! (5) Varsle Svar

Bøkene på denne lista dekker en periode i Vest-Europa på 300 år fra begynnelsen av 1500-tallet til slutten av 1700-tallet. Mye har preg av framveksten av individualisme, rasjonalisme og samfunnskritikk. Forfatterne jeg har lest i det siste driver gjøn med meste, men pakker gjerne - av forsiktighetshensyn - satiren sin inn i fantasifulle utopier, en tidlig form for science fiction. Men her er også bøker som innvarsler et mer humant, tolerant syn på tilværelsen. Forfatterne på 1700-tallet legger gjerne vekt på betydningen av et fantasi- og følelelsliv som ikke lar seg innordne strenge rasjonalitetspåbud. Med andre ord begynnelsen på romantikken.

Nederst på lista finnes en rekke faktabøker som jeg synes har vært nyttige for å se forfatterne og deres bøker i sammenheng med tiden de er skrevet i. Her får du også forklaringen på at det er temmelig tynt med med nordiske forfattere på leselisten min. Holberg og Wessel kommer kanskje med ved et seinere høve. (Skrevet 14.7.2019).


Godt sagt! (1) Varsle Svar

Du vil kanskje også like

  • "Hyperion, eller Eremitten i Grekenland" av Friedrich Hölderlin
  • "Rameaus nevø" av Denis Diderot
  • "Julie, eller Den nye Héloïse 1" av Jean-Jacques Rousseau
  • "Dei trulovade - milanesisk historie frå det syttande århundre oppdaga og omskrive av Allesandro Manzoni" av Alessandro Manzoni
  • "Vi har det bra" av Arno Geiger
  • "Lucky Jim (Penguin Modern Classics)" av Kingsley Amis
  • "Rudin" av Ivan Turgenjev
  • "Et adelshjem" av Ivan Sergejevitsj Turgenjev
  • "Tom Jones (Wordsworth Classics)" av Henry Fielding
  • "Uskyldens tid" av Edith Wharton
  • "Opplysningstidens kvinner - lad dem studere, lad dem regiere" av Elisabeth Aasen
  • "En følsom reise gjennom Frankrike og Italia" av Laurence Sterne
Alle bokanbefalinger for dette verket