Jevgenij Onegin

av (forfatter) og Olav Rytter (medforfatter).

Samlaget 1992 Heftet

I denne vers-romanen gir forfattaren eit realistisk og satirisk skildring av si eiga samtid. Mykje av handlinga er henta frå livet ved hoffet i Petersburg, der diktaren vart drepen i ein duell, 38 år gammal.

Forlag Samlaget

Utgivelsesår 1992

Serie Orion. Ny rekkje

Genre Klassisk litteratur

Omtalt sted Russland

Aleksandr Sergejevitsj Pusjkin, født i 1799 og døde etter å ha blitt såret i en duell i 1837.
Han regnes som selve grunnleggeren av russisk litteratur. Denne romanen er skrevet i verseform og oversatt til nynorsk av Olav Rytter i 1966 og som også har skrevet innledningen. Det ble en utfordring å lese og forstå alle setningene, noe jeg må innrømme jeg ikke alltid gjorde.
"Jevgenij Onegin" er hans hovedverk og blir beregnet som et mesterverk i verdenslitteraturen.
Handlingen er typisk russisk og han prøver å gi et realistisk bilde på godt og vond av det miljøet han selv er en del av. Russisk natur og med skiftende årstider og russisk folkelynne. Her er spenning og dramatiske hendelser, bl.a. en duell.
Som sagt en utfordring, men er så kjempeglad at jeg kom over boka og fikk lest et slikt egenartet verk av en forfatter med en fargerik historie.

• "Besøkeren" av György Konrád
  • "En døgenikt" av Joseph von Eichendorff