Pierre og Jean

av (forfatter) og Kjell Helgheim (oversetter).

Solum 2015 Innbundet

Brødrene Pierre og Jean har lite til felles og heller ikke særlig mye til overs for hverandre. Jean er like blond som Pierre er mørk, like rolig som broren er hissig, like mild og vennlig som Pierre er skarp i kantene. Nyutdannede fra Paris ferierer de hjemme hos sine foreldre som har trukket seg tilbake i Le Havre i Normandie. Familiens bedagelige liv ved havet avbrytes av beskjeden om at en kjær venn fra Paris er gått bort. Med sin bortgang har den gamle vennen etterlatt seg en betydelig arv - mer enn nok til at én av brød.rene skulle kunne leve resten av livet uten bekymring for penger. Men med arven følger det også en skjell.settende hemmelighet fra fortiden, en hemmelighet som skal gjøre kløften mellom brødrene enda dypere.

Forlag Solum

Utgivelsesår 2015

Genre Klassisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted Frankrike

Båten la seg nå over på siden og seilte for full fart, det var en herlig lyd av fossende vann langs båtsiden. Baugen skar seg gjennom vannet som et plogskjær, og bølgene som reiste seg langs siden, var myke og runde og hvite av skum, den ble kastet opp og falt ned igjen, slik som den brune, tunge jorden faller ned bak plogskjæret når man pløyer marken.

Et kyss slår ned som lynet, kjærligheten rammer som et tordenvær, men så, litt etter litt, blir livet stille og rolig, som himmelen, og alt fortsetter som før. Er det noen som husker en sky?

• "Rosenkavaleren til madame Husson og andre noveller" av Guy de Maupassant
  • "Allesjele" av Cees Nooteboom