Petropolis

av (forfatter), Kyrre Haugen Bakke (oversetter) og Eva Storsveen (oversetter).

Pax 2009 Innbundet

Sasja vokser opp i den sibirske byen Asbest 2. Hun er halvt jødisk, halvt svart men likevel helt russisk. Morens høyeste ønske er at Sasja skal danse ballett eller spille piano og hun melder henne inn på den kommunistiske kunstskolen. Men Sasja forelsker seg i Aleksej, som bor i et halvt betongrør på søppelfyllingen. Forholdet får følger, og det ender med at Sasja flykter til USA som postordrebrud for å lete etter sin forsvunne far.

Halvt jødisk, halvt svart og likevel helt ut russisk er Sasha Goldberg en sjelden blomst i den sibirske byen Asbestos 2, der hun vokser opp. Faren har stukket av til Amerika, og moren, som er bibliotekar, må selge unna bøkene i hyllene for å holde liv i familien. Sasha er en ukuelig optimist med begrensede talenter. Morens høyeste ønske er at den lubne og krushårede Sasha skal danse ballett eller spille piano, som et ekte barn av den russiske intelligentsiaen. Når hun melder datteren inn på den kommunistiske kunstskolen, forelsker Sasha seg i Alexey, som bor med familien sin i et betongrør på byens søppelfylling. Når forholdet får uønskede følger, flykter Sasha som postordrebrud til USA. Der setter hun ut på en uvanlig reise i jakten på den forsvunne faren. Petropolis er en kruttsterk debutroman: suverent velskrevet, full av absurde hendelser og fenomener. Sasha prøvelser og opplevelser er samtidig skildret konkret, fullstendig rystende og hylende morsomt.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2009

Omtalt sted USA Russland

... en høy kvinne i treningsdrakt med en hårfasong som avslørte et hemmelig ønske om å være født pinnsvin...

• "Betzy Kjelsberg - feminist og brubyggjar" av Magnhild Folkvord
  • "Så banker det plutselig på" av Etgar Keret
  • "Den polske bokseren - en episodisk roman" av Eduardo Halfon
  • "Norsk familieleksikon" av Hilde Sophie Plau
  • "Mari Boine - fly med meg!" av Per Lars Tonstad
  • "Misjonærene" av Adelheid Seyfarth
  • "Ti ting jeg har lært om kjærligheten" av Sarah Butler
  • "De er ikke riktig kloke, de russerne - øyeblikksbilder fra Russland" av Anna-Lena Laurén
  • "Sanne gleder" av Lars Saabye Christensen
  • "Monarkenes flukt - roman" av Barbara Kingsolver