Pappas runer

Cappelen Damm 2019 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp bøker hos haugenbok.no Kjøp eller selg boka hos Bookis!

I desember 2017 fikk Marte Spurklands far, den annerkjente runeforskeren Terje Spurkland, påvist en ondartet svulst i høyre frontallapp i hjernen. Det skal gå ganske nøyaktig ett år før den tar livet av ham.

I løpet av dette året går far og datter sammen gjennom hans siste manuskript, verket om vårt tidligste skriftspråk slik det femdeles finnes ristet inn i stener, pinner, benrester og på kirkevegger, hva det forteller om de som levde her før oss - og hva det forteller om oss. Det blir en datters siste reise inn i farens særegne og fascinerende livsverk.

Men Pappas Runer er like mye beretningen om å se den man har sett opp til hele livet langsomt forsvinne: En fortelling om kjærlighet, loyalitet, fortvilelse, desperasjon - og de 24 tegnene som gjorde oss til et skrivende folk.

ISBN13 9788202596392

EAN 9788202596392

Genre Biografisk litteratur

Omtalt person Terje Spurkland

Meget interessante partier om runer og historie. Trist sykdomshistorie som tidvis ble for privat for meg.

• "Kaci - min mamma" av Christina Five Berg
  • "Jeg vil helst ikke være her" av Mikkel Vika
  • "Hva ville Gerhardsen gjort? - veien videre for Arbeiderpartiet" av Mímir Kristjánsson
  • "15:25 - roman" av Aina M. Ertzeid
  • "Jeg lever ikke lenger selv" av Kristine Hovda