Palestina

Forlag Universitetsforlaget

Utgivelsesår 2023

Omtalt tid 1900-tallet

Omtalt sted Palestina

Palestina-Israel konflikten er nok den konflikten etter andre verdenskrig som har pågått lengst og som jevnlig dukker opp igjen i nyhetsbildet som mer eller mindre "uløst" og uferdig hendelse i vår moderne tid.

En av grunnene er nok fordi den har en lang konflikt der man må tilbake til 1880-tallet med sionismens fremvekst, Det Ottomanske rikets fall etter første verdenskrig og Storbritannias overtakelse og "plan" over Palestina, og helt fremtil opprydnningen etter andre verdenskrig som medførte til opprettelsen av staten Israel i 1948 for å forstå dagens moderne konflikt som i ettertid aldri burde ha blitt opprettet på den måten det skjedde på.

En annen grunn er også at de fleste ikke vet nok om hva som skjedd i konflikt(ene) helt siden 1948 til i dag og hva slags konskvenser de har skapt for begge sidene i konflikten, da dette også er ganske omfattende og vanskelig å få en sikkelig oversikt over som er enkelt å forstå. Den beste og "enkleste" boken som jeg hittil har lest er "Palestina fakta på bakken" som ser konflikten ut ifra det palestinske landskapet, flykningleirerne, bygninger og hus som har blitt ødelagt eller overtatt av staten Israel handlinger etter 1948.

På den måten er det enklere å forstå hva konflikten dreier seg egentlig om, og hva som egentlig skjer hver dag i det geografiske området vi kaller for Palestina-Israel helt siden 1948 frem til i dag. Hvis man først forstår roten av konflikten, så kan man finne en løsning på den også. Dette kan denne boken hjelpe oss med.

Dette er en fin start for de som vil bli klokere og bedre på å forstå Palestina-Israel konflikten (og kanskje andre konflikte også!). Stor pluss for alle kartene og ikke så vanskelig leslig språk!