På vandring med et esel i Cevennene

av (forfatter) og Alexander Leborg (oversetter).

Spartacus 2018 Innbundet

«For min egen del reiser jeg ikke for å komme noe sted, men for å vandre. Jeg reiser for reisens skyld.» Høsten 1878 er den unge skotske forfatteren Robert Louis Stevenson preget både av lungesykdom og kjærlighetssorg. Han bestemmer seg for å legge ut på vandring i den sørfranske fjellkjeden Cevennene, der klimaet skal være godt for både kropp og sjel.

Dagboken fra turen blir til det som i dag regnes som en av friluftslitteraturens store klassikere. «På vandring med et esel i Cevennene» er først og fremst forfatterens betraktninger av naturen som omgir ham og menneskene han treffer underveis. Men den handler også om Stevensons eneste følgesvenn, det gjenstridige eselet Modestine, som han aldri helt makter å bli herre over. Hun gjør turen både tyngre og langsommere enn den ville vært uten henne, men blir likevel en viktig del av Stevensons liv de tolv dagene turen varer.

Forlag Spartacus

Genre Klassisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted Frankrike

• "På vandring uten esel i Cevennene - en sekulær pilegrimsferd" av Alexander Leborg
  • "Blodroser" av Margie Orford
  • "Intuisjonisten" av Colson Whitehead