Organisasjonsendringer og endringsledelse

Fagbokforlaget 2018 Heftet

Denne boken viser at endring er mange forskjellige fenomener, skjer på mange ulike måter og kan ha helt ulike årsaker og drivkrefter. Den bidrar også til å utvikle en konstruktiv teori om planlagt organisasjonsendring. Boken har to hoveddeler. Del 1 tar opp hvordan det er mulig for organisasjoner å aktivt endre seg for å møte nye utfordringer de står overfor. Forfatteren gir en analysemodell basert på fire elementer: drivkrefter, endringens innhold og omfang, endringsprosessen og endringskonteksten. Del 2 tar opp hvordan en organisasjon kan gjennomføre en planlagt endring. Det er lagt vekt på hvordan de som er ansvarlige for å gjennomføre endring endringsagentene kan benytte ulike endringsstrategier, og hvordan planlagte endringsprosesser kan ledes. Forfatteren viser hvordan ulike endringsstrategier og ulike måter å lede endring på kan være like effektive, men i ulike situasjoner. Fremstillingen i boken er tverrfaglig, og baserer seg på forskning fra så vel psykologi og sosiologi som statsvitenskap og økonomi. Et omfattende kildemateriale gjør den også egnet for de som ønsker å studere endring i organisasjoner nærmere. Denne boken foreligger også i engelsk utgave utgitt av Fagbokforlaget med tittelen Organizational Change and Change Management. Dag Ingvar Jacobsen er professor ved Universitetet i Agder, og er mye brukt som foredragsholder. Han er forfatter av flere bøker innenfor organisasjon og ledelse, statsvitenskap og metode.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2018